Grønne investeringer eller menneskehedens undergang

Der blev tegnet dystre perspektiver, men også løsninger, da Sean Kidney, som er med til at udarbejde EU's rammer for bæredygtighed, talte for finansansatte i København.

10. jun. 2019

​"Tag ikke fejl. Hvis vi ikke gør noget, bliver det enden på os".

Sean Kidney mindede om en vækkelsesprædikant, da han nærmede sig afslutningen på sit foredrag, og der tonede et mørkt billede af en gold jord med rygende vulkaner og svovlpøle frem i hans præsentation.

"Vi er endnu ikke helt samme sted, som da dinosaurerne blev udryddet, men vi er meget tæt på", sagde briten, der var inviteret af Forum for Bæredygtig Finans og talte for en fuld sal hos Finans Danmark i København. Han tegnede et fremtidsbillede af en lammet klode med pandemier og uhyrligt klima, hvor menneskets hjerne vil fungere med besvær og den ene dyrerace efter den andet vil bukke under og uddø.

Heldigvis påpegede Sean Kidney også, at der er en anden vej: den bæredygtige, som blandt andet omfatter plantning af skove og grønne investeringer på hele paletten. Dem har han stor viden om, både som CEO for den internationale organisation Climate Bonds Initiative, der arbejder for en bæredygtig transformation, og som medlem af EU's Technical Expert Group, der arbejder med at definere rammerne for bæredygtig finans – den såkaldte taksonomi.

Et værktøj mange venter på i blandt andet finanssektoren, for det giver udfordringer at afgrænse og klassificere bæredygtige investeringer. Arbejdet med taksonomien er også sværere, end man skulle tro, forklarede Sean Kidney, der indviede de forsamlede i nogle af de overordnede skitser til, hvornår der er tale om bæredygtige virksomheder. Så det nytter ikke at vente på taksonomien, der skal sættes i gang:

"Tempo, tempo, tempo! Det er afgørende, at vi gør noget nu", sagde han og udpenslede, at selv, hvis vi stoppede fuldstændig op i morgen, ville vi først se de fulde konsekvenser af vores hidtidige adfærd i løbet af tyve år.

Danmark som foregangsland

Han fremhævede dog, at Danmark er godt i gang og har en stærk udgangsposition til at arbejde videre med det bæredygtige - og at det også indebærer en chance for os til at gøre det til en blomstrende forretning.  Samtidig opfordrede han de forsamlede til at være ambassadører for den bæredygtige vej og tage rollen som foregangsland på sig. Vi skal lære fra os og inspirere andre lande.

"Vi skal hjælpe hinanden med det her. Vi har et problem, men vi ved, hvad løsningen er, og vi har pengene til at gøre noget ved det."

Men pengene skal aktiveres og kanaliseres over i det bæredygtige, så der er et solidt stykke arbejde at tage fat på. Det er hjulpet af, at der er en stadig voksende interesse for bæredygtige investeringer, men der forfærdende lang vej igen, så der er brug for at sætte modige mål, sagde Sean Kidney, der bad om ideer fra salen og noterede flittigt. For der er brug for alle gode ideer for at dæmme op for det bæredygtige, men det forudsætter at viljen er til stede, konstaterede han og viste som kontrast til sit helvedesbillede en grøn og indbydende bøgeskov.

"Husk: Vi har et valg."

Da de forsamlede forlod salen, var der flere, der var ekstra glade for at have taget cyklen til mødet.