Menu luk

Forbrugere kobler ikke bæredygtighed og bank

Finanssektoren dukker sjældent op på lystavlen, når danskerne spørger om bæredygtighed, viser ny undersøgelse. Der har ikke været en bred debat om, hvordan det hænger sammen, at vækstlag indenfor det bæredygtige er afhængige af investeringer, siger forbrugsekspert.

9. sep. 2019
2 min

​Begrænse madspild og sortere affald. Det er de to svar, danskerne oftest giver, når de bliver spurgt, hvad de forbinder med bæredygtighed. Meget få tænker til gengæld på bæredygtighed, når de vælger bank, forsikringsselskab eller pensionsselskab.

Det viser en undersøgelse, som Sydbank har fået YouGov til at udføre blandt over 2000 danskere. Mens næsten syv ud af ti spurgte kobler madspild og affaldssortering med bæredygtighed, tænker så lidt som otte ud af hundrede valget af finansiel partner ind i den ramme. Og kun fire ud af hundrede ville vælge finansielle institutioner på baggrund af deres grønne profil.

Svær kobling

Det undrer ikke Ole Storm Jørgensen, der er forbrugsekspert hos Erhvervsakademi Dania i Randers:

"Det er svært for mange at koble penge og bæredygtighed. Der har ikke været en bred debat i samfundet om, hvordan det hænger sammen, at vækstlag indenfor det bæredygtige er afhængige af investeringer, og at den enkelte kan være med til at påvirke udviklingen ad den vej", siger han til Nyhedsbrevet Finans.

Han peger også på, at det bæredygtige ofte kræver vilje til at ville investere mere langsigtet, før der er afkast i syne.

"Det er ikke den ånd, der hersker i forhold til investeringer i øjeblikket. Men det betyder ikke, at finanssektoren kan lade være at tænke i det bæredygtige, det ville skabe enorm kritik – banker bliver nødt til at tilbyde portefølje af forskellige bæredygtige produkter."

Snebolden kommer

De vil formentlig blive efterspurgt, for snebolden er sat i bevægelse. Det bæredygtige vil blive tænkt ind stadig flere steder, og også blive naturligt at have med i forhold til valg af bank, forsikringsselskab og pensionsselskab, er hans bud.

"Man kan sige, at det at være bæredygtig har en inkubationstid – det tager noget tid, før det folder sig ud. For måske 35 år siden smed vi batterier direkte i skraldespanden, i dag ser alle ondt på dig, hvis du finder på den slags. Det vil indlejre sig i os og blive noget naturligt at vælge bæredygtigt på mange måder, men det tager tid".

Kunder optaget af bæredygtighed

I Sydbank oplever man da også, at kunder er optaget af bæredygtighed, og det er for at blive klogere på interessen, at undersøgelsen er gennemført, forklarer bankens kommunikationschef Louise Degn-Hansen.

"Vi er lidt forbavsede over resultatet, for banker og forsikringsselskaber og den slags er jo nogen af dem, der virkelig kan være med til at rykke på noget - især i kraft af at kunne påvirke erhvervslivet på investeringsområdet".

Uanset den tilsyneladende ringe interesse for og/eller opmærksomhed på sammenhængen mellem bæredygtighed og finanssektor, er hun ikke i tvivl om, at det bæredygtige bliver noget, alle må medtænke fremover.

Seneste nyt