Menu luk

Født 100 procent digital og uden rådgivere

Arbejdsdagene er uforudsigelige og lærerige, når man er i gang med at opbygge en helt ny bank, der ikke ligner de andre, fortæller kreditchef Mette Ahlén Meldgaard fra Lunar Bank, som åbner efter nytår.

24. nov. 2019
6 min

​Egentlig er de fire skriveborde i mødelokalet hos Lunar på Strøget midt i København beregnet til fire medarbejdere. Men når man har travlt med at starte en ny bank op helt fra bunden, kan der sagtens sidde syv personer ved bordene. Så det gør der nu og da.

"Lige nu er hver dag uforudsigelig – det er spændende og giver energi", fortæller Mette Ahlén Meldgaard, kreditchef i den nye Lunar Bank, som åbner for danske kunder i starten af 2020.

Hun kom fra et job som kreditchef i Nordea, hvor hun også har haft posten som filialchef flere steder.

"Det er to vidt forskellige verdener: en kæmpe mastodont med fasttømrede forretningsgange og en helt ny virksomhed, hvor alt skal bygges op fra bunden", bemærker Mette Ahlén Meldgaard.

På møderne i Lunar Bank kan et typisk svar lyde som noget fra Pippi Langstrømpe: "Det ved jeg ikke – det finder vi ud af". Og siden sin tiltrædelse 1. juni har Mette Ahlén Meldgaard da også tillært sig mange ting:

"I Nordea trykkede jeg bare på en knap, når jeg skulle oprette en konto, og så skete det automatisk i systemerne. Her er jeg nødt til at kende til den bagvedliggende procedure, for jeg skal gøre det hele selv", fortæller hun.

Fleksibel arbejdsomhed

Den første dag på jobbet mødte den nye kreditchef op klokken 7.45. På et gabende tomt kontor.

"Det er ikke et klassisk 8 til 16-sted, hvor man sidder limet til en kontorstol. Jeg arbejder ret fleksibelt – på kontoret, derhjemme og under transport. Det er en mulighed at arbejde når som helst, og det er også okay at lade være", fremhæver Mette Ahlén Meldgaard, som har to børn og er glad for at kunne flekse mellem arbejde og familietid.

Kreditchefen oplever stor iver og arbejdsomhed i den nye bank:

"Folk spurter selv af sted uden at blive skubbet. Det er anderledes end på store, etablerede arbejdspladser. Her er det min erfaring, at lederen i højere grad skal sætte rammerne", siger 33-årige Mette Ahlén Meldgaard.

Hun har været blandt de yngste på sine hidtidige arbejdspladser, men i Lunar Bank er hun en af de "voksne". De fleste kolleger er yngre, og den ældste kollega er 45 år.

Miks af medarbejdere er en styrke

Lunar-koncernen har siden opstarten i 2015 især ansat techfolk til udvikling og drift af Lunar-appen, og for tiden kommer der så bankfolk til. Techholdet arbejder fortrinsvis i Århus, mens bankprofilerne hovedsageligt holder til i København. Men geografien er fleksibel, hvis det handler om at hyre den rette person.

"Videomøder er en del af dagligdagen, men vi rejser også og mødes i Århus eller København. Begge steder er der en social og glad stemning, hvor man hilser på hinanden og spørger, hvordan det går", fremhæver Mette Ahlén Meldgaard.

Mikset af medarbejdere er en kæmpe styrke, mener hun:

"Store arbejdspladser er typisk mere specialiserede og skolede. Man spørger ikke om så meget. Her spørger vi hele tiden hinanden 'hvorfor det?' og kommer med forslag til nye løsninger".

"Vores mål er at udnytte bankkompetencer i kombination med det tekniske og på den måde opbygge det unikke", forklarer Mette Ahlén Meldgaard, som ser en klar fordel i, at Lunar Bank er født som en 100 procent digital bank uden filialer, netbank og rådgivere.

"Det ved vores kunder, så det er et tilvalg fra starten og ikke noget, vi pludselig kræver, at de skal acceptere", fremhæver kreditchefen.

Delkunder er velkomne

Lunar-appens mange brugere bliver tilbudt at flytte med over i Lunar Bank, når banken åbner. Men de behøver ikke at have alle deres bankforretninger samlet: 

"Modsat mange andre pengeinstitutter er det ikke vores hede drøm at få helkunder. Delkunder er fint – vi ønsker ikke at stoppe noget ned i halsen på nogen", fastslår Mette Ahlén Meldgaard.

Bankens udlånsforretning skal være fornuftig, ærlig og gennemskuelig, fremhæver kreditchefen:

"Vi vil ikke sno nogle unge ind, som ikke kan betale".

Hun forventer, at Lunar Bank vil udvide sortimentet af bankprodukter, efterhånden som kundekredsen vokser:

"Men vi vil kun tilbyde det, vi er bedst til. Vi vil ikke kun være nogenlunde. Så vil vi hellere samarbejde med andre og tilbyde deres produkter, som vi allerede gør med Tryg på forsikring og Saxo på investering".

Lunar gik i luften med en ungdommelig startmålgruppe: unge voksne, som er på vej ud på bankmarkedet. Nu retter koncernen også sigtekornet mod mere modne målgrupper, for eksempel boligejere med opsparing. Lunar har allerede fået en del opmærksomhed på at tilbyde 4 procent i rente resten af året, hvis man flytter sin NemKonto til Lunar.

"Det er selvfølgelig ikke en gratis omgang, men vi har en anden forretningsmodel end traditionelle banker, der ikke er bundet op på rentemarginalen, og vi tror på, at det kan betale sig at konkurrere om at få nye kunder", bemærker Mette Ahlén Meldgaard.

Hun forventer, at bankens københavnerkontor snart må flytte til et større sted. Der er trods alt grænser for, hvor mange der kan sidde omkring fire skriveborde i et mødelokale.

.......................................... 

Fra app til digital bank

Fintechvirksomheden Lunar blev etableret i Danmark i 2015 og tilbyder en 100 procent digital bankoplevelse via en app.

På appen kan brugeren styre sin økonomi og få overblik over forbruget, oprette opsparingsmål, betale regninger og få et debetkort til sin konto. Lunar samarbejder med andre aktører og tilbyder for eksempel forsikring med Tryg, forbrugslån med Basisbank og investeringer med Saxo Bank – det hele styret gennem Lunar-appen. 

Lunar har også åbnet for erhvervskunder, der kan bruge appen til økonomistyring i virksomheden. 

Bankappen blev tilgængelig i Sverige i 2018 og i Norge i begyndelsen af 2019. Lunar har over 100.000 brugere i Skandinavien, og der kommer hele tiden flere til.

I august fik Lunar en banklicens af det danske finanstilsyn og er i gang med at opbygge sin egen bank, Lunar Bank, helt fra bunden. Banken åbner i Danmark i begyndelsen af 2020. Indtil da bruger Lunar Nykredit som partnerbank.

Lunar-koncernen har over 100 ansatte fordelt på kontorer i Århus, København, Oslo og Stockholm.

Bag Lunar står blandt andre it-iværksætter, stifter og administrerende direktør Ken Villum Klausen, som har rejst 350 millioner i kapital til Lunar Bank. I starten af 2019 kom bankdirektør Peter Smith til fra et job som administrerende direktør i Nordea Kredit. Bestyrelsesformand er Henning Kruse Petersen, tidligere koncerndirektør hos Nykredit.

..................

Sociale medier og merchandise tiltrækker unge

Lunar har fra starten satset på at tiltrække unge og har godt fat i den yngre målgruppe fra 18 til 29 år. Det skyldes ikke mindst, at Lunar bruger nogle andre marketingkanaler end traditionelle banker. Her minder Lunar mere om et modebrand og bruger blandt andet sociale medier som Instagram og Snapchat. Lunar har fra begyndelsen brugt influencers: folk, der har en stor følgerskare på sociale medier og bliver betalt for at bruge Lunar-appen og fortælle om det. 

Lunar har eksperimenteret meget med digital marketing og har fået en del erfaringer i, hvordan man bedst bruger influencers, og hvad man skal holde sig fra. I dag bruger Lunar udelukkende influencers, som reelt også er Lunar-brugere og derfor har en autentisk tilgang til produkterne. 

I Danmark samarbejder Lunar for eksempel med skuespiller og influencer Carla Mickelborg, som inviterer sine følgere til workshops og events om tabuet ved ikke at have styr på sin økonomi, og hvordan man kan bruge Lunar-appen til at gøre hverdagsøkonomien nemmere. 

Lunar har også en del merchandise, for eksempel tøj, som mange går i både i og uden for virksomheden.

Lunar-kundernes gennemsnitsalder er stigende og ligger i dag på 29 år.

 

Seneste nyt