Finanssektoren skal gøre Europa mere bæredygtigt

Bæredygtig udvikling baseret på sociale fremskridt er et af de vigtigste europæiske mål, og her kan finanssektoren spille en afgørende rolle, lød det fra Michael Budolfsen, da han mandag aften som præsident for 1,5 millioner europæiske finansansatte talte på en konference i Bruxelles om fremtidens bæredygtige finans.

25. feb. 2019

​"Det er en del af finanssektorens formål at medvirke til bæredygtighed forstået på den måde, at sektoren skaber velfærd og social, teknologisk og økonomisk udvikling. Den hjælper borgere med at skabe familier, hjem og en sikker fremtid og med at sørge for kapital til virksomheder", sagde Finansforbundets næstformand Michael Budolfsen, da han som præsident for de 1,5 millioner ansatte i UNI Europa Finance og Nordic Financial Unions mandag den 25. februar talte på en konference om fremtidens bæredygtige finanssektor i Europa.

På konferencen, der var arrangeret af NGO'en Share Action og ERIN (European Responsible Investment Network), deltog også EU-kommissionens vicepræsident Valdis Dombrovski, en række topembedsmænd og repræsentanter fra den europæiske finanssektor.

Klimaudfordringer illustrerer den rolle, som finanssektoren er i stand til at spille, anførte Michael Budolfsen.

"Stimuleringen til bæredygtige investeringer kan virkelig ændre verden og hjælpe til at reducere CO2-udslippet. Når det er sagt, må jeg advare om udelukkende at anskue bæredygtighed ud fra, at grønne investeringer kun skal være profitable. For det handler om mere end penge. Bæredygtighed indebærer, at der skal ændres fokus fra kortsigtet shareholder value (til langsigtet stakeholder value", sagde han i sin tale.

Understøtte lokalsamfundet

Bæredygtighed i finanssektoren handler også om at tage ansvar for det omgivende samfund og at understøtte små fællesskaber og mindre og mellemstore virksomheder.

"Det gælder om at give adgang til finansiel rådgivning for alle borgere. Vi skal hjælpe med at give europæerne finansiel forståelse og viden, styrke de digitale færdigheder og støtte opbygningen af moderne it-infrastruktur i Europa. Og sidst men ikke mindst må vi levere på jobskabelse og uddannelse. Vi vil aldrig lykkes med den grundlæggende transformation af samfundet, som kræves af agendaen for bæredygtig udvikling, hvis vi ikke lykkes med at levere på beskæftigelse, rimelige lønninger og velfærd. Bæredygtig udvikling baseret på sociale fremskridt er et af de vigtigste europæiske mål og en af de vigtigste værdier", sagde Michael Budolfsen og gjorde det klart, at UNI Europa Finance er klar til at samarbejde for at skabe en stærk social dialog og for at bygge en bæredygtig fremtid.