Finanssektoren forhaler bæredygtighed

I morgen passer bedre. Finanssektoren gemmer sig langt ned i bussen, når det gælder bæredygtighed, og bør vove noget mere, var budskabet på møde i Forum for Bæredygtig Finans.

30. sep. 2019
2 min

​"Først håbede Finanssektoren, at kravet om bæredygtighed ville forsvinde af sig selv. Da det ikke er sket, er næste taktik at forsinke processen".

Der var spredt latter blandt de businessklædte fremmødte, da det hollandske medlem af Europa-Parlementet, Bas Eickhout, spiddede sektorens indsats. Han var hovedtaler på et velbesøgt morgendebatmøde arrangeret af Forum for Bæredygtig Finans, som er nedsat af Finans Danmark. Forummet har til opgave at komme med anbefalinger til, hvordan finanssektoren kan bidrage til en bæredygtig omstilling af samfundet.

Faktisk er der ikke ret meget at grine ad, fremgik det videre af hans indlæg:

"Denne forsinkelse er virkelige skadelig for verdenssamfundet", sagde han og opfordrede sektoren til at komme mere på banen. Det er den i hans eget hjemland, hvor der dog også er en nervøsitet i sektoren for, at det kan have negative konsekvenser at være dem, der går forrest og gør sig synlige.

"Men vi har brug for, at der er spillere i sektoren, der gør tingene, før de tvinges til det. Så har vi noget at arbejde ud fra", sagde Bas Eickhout. Han kan selv se frem til års arbejde med emnet, for han er næstformand i De Grønne i parlamentet og en af tovholderne på forslaget til en fælles EU-taksonomi, som skal sætte rammen for bæredygtighed.

Netop den manglende taksonomi bruges hyppigt som undskyldning for ikke at komme videre med bæredygtigheden, blev det konstateret på mødet, men taksonomien kommer ikke til at udløse den endegyldige aha-oplevelse i forhold til bæredygtighed:

"For bagefter er vi også nødt til at snakke om, hvad der ikke er grønt og bæredygtigt. Den 'brune' diskussion venter os, for selv om vi har informationerne allerede, har vi har ikke kunnet tage hul på den endnu på grund af meget stærkt lobby-arbejde", fortalte Bas Eickhout.

Smerte forude

En af de andre talere, Per Callesen, direktør i Nationalbanken, forudsagde at bæredygtigheden kommer til at gøre ondt og koste dyrt:

"Vi har udskudt seriøse tiltag i 30 år, så nu er vi tvunget til at gøre det abrupt og voldsomt".

Også direktør i Finanstilsynet, Jesper Berg, lagde vægt på det kæmpe arbejde, der venter forude.

Bestyrelsesformand for den grønne tænketank Concito, Connie Hedegaard, var facilitator på debatmødet og ville gerne have eksempler på, hvad Nationalbanken og Finanstilsynet kan spille ind med, men det var svært at få det konkretiseret.

Som Per Callesen konstaterede: "Det er i bund og grund sektorens eget ansvar. Jeg misunder ikke dem, der skal finde svarene, for den viden, der er brug for, findes ikke endnu".

Manglen på viden blev også fremhævet af Jesper Berg, men det betyder ikke manglende viljen til at gøre noget, forklarede han. Det kræver dog, at man først når til en større afklaring og får fornemmelsen af at have fast grund under fødderne, forklarede han.

Connie Hedegaard sendte de forsamlede fra mødet med en formaning:

"Vi skal passe på, at vi ikke ender i en situation, hvor vi ser tilbage på, hvad vi skulle have gjort for 10, 20 eller 100 år siden".