Finansforbundet vil tilbyde trivselssamtaler

”Vi må bare konstatere, at det er vores medlemmer, som kommer i klemme, hvis der ikke er nogen, der tager opgaven på sig”, siger Finansforbundets formand Kent Petersen om initiativet, der udspringer af at mange medlemmer er presset.

18. nov. 2019

"Jeg trives ikke rigtig i mit job". Den melding har Finansforbundets syv karrierekonsulenter fået overraskende mange gange i de mere end godt 2.400 karrieresamtaler, de har haft med medlemmerne siden andet halvår 2015, hvor karrieresamtalerne blev lanceret. Og det har nu fået Finansforbundet til at søsætte et nyt koncept, som går under arbejdstitlen "trivselssamtaler".

Ifølge Kristina Laksáfoss Søgaard, områdechef i Center for Læring og Udvikling i Finansforbundet, hvor karrierekonsulenterne er tilknyttet, er konceptet stadig i sin vorden, men tanken er, at "trivselssamtaler" skal hjælpe medlemmer, der mistrives, med at højne deres trivsel og inspirere dem til, hvordan de selv kan arbejde med at øge deres arbejdsglæde og motivation på og i arbejdet.

Men hvorfor tager Finansforbundet egentlig den opgave på sig? spurgte Magasinet Finans Finansforbundets formand, Kent Petersen.

"Hvis vi går 20-30 år tilbage i tiden, ville vi have sagt: 'Det gør vi aldrig nogensinde. Det er 100 procent en arbejdsgiveropgave'. Men vi må bare konstatere, at det er vores medlemmer, som kommer i klemme, hvis der ikke er nogen, der tager opgaven på sig. Derfor gør vi det. Alternativet er, at ingen gør det. Og så længe vi kan forsvare, at det er til gavn for vores medlemmer og er et supplement til det, som virksomhederne gør og skal gøre, mener vi, at det er et fornuftigt initiativ", siger Kent Petersen.

Finansforbundet har indtil videre ikke planer om at ansætte trivselskonsulenter udefra. Tanken er, at konsulenterne skal findes blandt Finansforbundets nuværende karrierekonsulenter. Trivselssamtale-projektet er stadig i sin vorden, men Finansforbundet håber at udbyde trivselssamtaler til medlemmerne i det første kvartal af 2020. Forbundet vil sideløbende med trivselssamtalerne stadig også afholde karrieresamtaler.