Fælles europæisk fodslag med arbejdsgivere

Michael Budolfsen, der er er præsident for UNI Europa Finance, glæder sig over det gode samarbejde med arbejdsgiversiden i forsikringssektoren på EU-niveau, der forleden udmøntede sig i to fælles erklæringer, om at medarbejderne skal beskyttes mod de negative effekter af regulering og digitalisering.

18. feb. 2019

​Fredag den 15. februar var en af de dage, hvor Finansforbundets næstformand Michael Budolfsen ekstra meget nød at være præsident for UNI Europa Finance – den internationale paraplyorganisation for de europæiske finansfagforeninger – der repræsenterer mere end 1,5 millioner finansansatte i Europa. I Bruxelles underskrev han nemlig sammen med den europæiske arbejdsgiverside i forsikringssektoren to erklæringer, der forpligter begge parter til at beskytte medarbejderne mod dels de negative effekter af regulering og compliance og dels de sociale effekter af digitaliseringen.

Den fælles erklæring om sociale effekter af digitaliseringen slår fast, at medarbejdere og arbejdsgivere gensidigt forpligter sig til kompetenceudvikling i en digital virkelighed.

"Beskyttelse af arbejdspladser og de ansattes beskæftigelse prioriteres af parterne. Derfor skal der investeres mere i forebyggelse og i at klæde medarbejderne på til fremtiden", hedder det i erklæringen, som formanden for the Social Dialogue Platform i Insurance Europe Sebastian Hopfner og Michael Budolfsen har underskrevet.

Stop overdreven regulering

"Medarbejderens kompetencer og trivsel er vigtige for at opbygge og bevare en ansvarlig og troværdig forsikringssektor i Europa. Derfor opfordrer vi lovgiverne til at sætte en stopper for overdreven og gentagende regulering, så der kan sikres en bæredygtig sektor for både medarbejdere og kunderne", siger Michael Budolfsen om erklæringerne og giver en stor cadeau til arbejdsgiverne for at anerkende de udfordringer, der skal håndteres på begge områder.

"Det er meget positivt, at arbejdsgiverne med erklæringen forpligter sig til at støtte medarbejdernes kompetenceudvikling, og det vil vi fra UNI Europa Finance holde dem fast på", tilføjer han.

Baggrunden for erklæringen er blandt andet, at medarbejdere inden for forsikring presses voldsomt af EU-reguleringstiltag, der er udviklet af forskellige instanser uden en overordnet koordinering, hvilket har resulteret i mange gentagelser og en meget kompleks mængde information.

Se pressemeddelelsen for UNI Europa Finance her.