Etisk kodeks skal modvirke dårligt image

Finanssektoren skal satse på tillid, åbenhed og fokus på kundernes behov - og måske ligefrem sværge på det, mener Lars Ohnemus, der står i spidsen for CBS’ forskningsprojektet Nordic Finance and the Good Society.

16. sep. 2019

​"I mit arbejde i banksektoren vil jeg udføre min funktion etisk og ansvarligt. Jeg vil gøre kundens interesser centrale. Jeg vil gøre alt for at for at forbedre og bevare tilliden til den finansielle sektor".

Sådan lyder et uddrag af den ed, som bankerne i Holland har indført – en slags finanssektorens svar på lægeløftet. Opfører de ansatte sig ikke ordentligt, kan de miste retten til at udføre deres arbejde.

"Danske banker bør overveje at indføre et lignende etisk kodeks som et modsvar til den tillidskrise, der er vokset i kølvandet på de mange dårlige sager i branchen", siger Lars Ohnemus, direktør for Center for Corporate Governance på CBS.

Han står i spidsen for forskningsprojektet Nordic Finance and the Good Society, som 24 danske og internationale forskere har været involveret i de seneste fem år.

Forskerholdet anbefaler, at der bliver lavet et nyt værdisæt for den finansielle sektor, som tager udgangspunkt i de nordiske værdier for virksomhedsstyring: tillid, åbenhed, tæt engagement mellem alle interesser og nul tolerance over for korruption.

De anbefaler, at der oprettes en kommission eller arbejdsgruppe til formålet, som involverer alle, der har med den finansielle sektor at gøre – bankfolk, politikere, forskere, forbrugere m.fl.

Hvis værdigrundlaget ikke er i orden, får bankerne det svært i fremtiden, hvor der kommer flere nye spillere på banen med betalings- og bankprodukter, forudser forskerne.

Uvildig rådgivning i banken

Forskningsprojektet peger på uvildig rådgivning som en fremtidig tillidsbooster og forretningsmulighed for pengeinstitutterne. 80 procent af befolkningen forstår ikke mulighederne for investeringer. Samtidig lever vi længere, og det øger behovet for dygtig finansiel rådgivning.

Syv ud af 10 danskere siger, at deres tillid til bankerne er mindre eller meget mindre end for fem år siden, viser en ny måling, som analyseinstituttet Wilke har lavet for FSR - danske revisorer. Fra virksomhederne lyder det samme svar fra seks ud af 10.

Hvidvask, udbytteskat og andre sager tærer tydeligvis mere på tilliden til branchens værdigrundlag end finanskrisen, som var af en ydre og mere verdensomspændende karakter.

Det kommer til at tage lang tid at genopbygge tilliden til finanssektoren, lød det fra både Finans Danmark og Finanstilsynet i en paneldebat efter præsentationen af anbefalinger fra Nordic Finance and the Good Society på CBS på Frederiksberg i sidste uge.

"Virkeligheden har sat gang i et kæmpe fokusskift, hvor det værdimæssige rykker ind i bestyrelseslokalerne", bemærkede direktør Ulrik Nødgaard fra Finans Danmark.

Engagement i lokalområdet

I Middelfart Sparekasse har direktør Martin Nørholm Baltser arbejdet med værdibaseret ledelse siden 2012.

"Man kan godt sige, at vi i sparekassen har aflagt en ed om at tage samfundsansvar, være en særlig god arbejdsplads, yde særlig god rådgivning og engagere os i lokalområdet", fortalte han ved arrangementet på CBS.

Resultaterne er synlige og handler ikke kun om økonomi: den garantejede sparekasse er vokset markant i forhold til både kunder og medarbejdere og er flere gange kåret som Danmarks bedste arbejdsplads.

Men de mange nye krav, love og reguleringer for finanssektoren betyder, at spillerummet for selvledelse skrumper, påpegede sparekassedirektøren.

Regulering rammer kunderne

Forskningsprojektet har gransket konsekvenserne af den stigende regulering efter finanskrisen. Den rammer ikke kun bankerne, men også kunderne – ikke mindst de mange små og mellemstore danske virksomheder, som er afhængige af finansiering fra lokale pengeinstitutter. De stramme vilkår går ud over væksten og skabelsen af nye job i Danmark, konstaterer forskerne.

Finansforbundet har gennem fire år støttet Nordic Finance and the Good Society med en halv million kroner om året. Forbundet har også bevilget 1,5 millioner kroner til anden del af forskningsprojektet, som netop er gået i gang. Det vil i højere grad fokusere på bæredygtighed og forholdene i den nordiske finansielle sektor.

Læs hele rapporten her.