EP-valget er også dit og mit valg

20. maj 2019
2 min

​Selvom det stadig kan virke som langt væk, er rigtig mange dele af vores liv og tilværelse – både på og uden for arbejde – et mere og mere europæisk og internationalt anliggende.

En stor del af min arbejdstid ligger i Bruxelles, og jeg oplever konstant, hvordan den europæiske dagsorden er helt afgørende for, hvad der sker hjemme hos os selv.

Og ja, vi bestemmer naturligvis selv i det nære i Danmark. Men uanset hvordan vi vender og drejer det, er vi en del af et større fællesskab, hvor mulighederne for den demokratiske indflydelse ligger i EU.

Derfor synes jeg også, at det i allerhøjeste grad er en god ide både at tage stilling og give sin mening til kende, når der er valg til Europa-Parlamentet den 26. maj. Det har desværre langt mindre bevågenhed og generel interesse end vores hjemlige folketingsvalg. Måske virker det mere fjernt, men det handler altså i høj grad også om dig og din hverdag, og det er derfor også en helt afgørende del af vores demokrati og grundlæggende mulighed for indflydelse og medbestemmelse.

I Finansforbundet er vi partipolitisk neutrale. Vi anbefaler ikke den ene kandidat frem for den anden, men vi engagerer os i de politiske områder, der har betydning for jer som medlemmer. Og rigtig mange af dem er europæiske.

Adskillige dagsordener på hele det EU-politiske område har afgørende betydning for vores hverdag, for EU spiller en enorm og helt konkret rolle i vores liv som både finansansatte og borgere i Danmark.

Eksemplerne er mange: Ser vi på beskyttelsen af de medarbejdere, der advarer i tide om ulovligheder og uregelmæssigheder, som vi i Finansforbundet har arbejdet målrettet for at styrke, er EU faktisk længere fremme, end man har været i Danmark. Og på samme måde ville det være helt utænkeligt, at finanssektoren i Europa kunne have landet på benene efter finanskrisen uden en fælles EU-regulering.

Der er også forhold – for eksempel i en grundlæggende beskyttelse af vores danske aftalemodel og dens rolle for arbejdsmarkedets parter – som det er helt nødvendigt at værne om i en europæisk kontekst, hvor modellen mere er undtagelsen end reglen. Men den sikrer et socialt sikkert og fleksibelt arbejdsmarked, som er afgørende nødvendigt at kæmpe for. Det kræver, at vi – sammen med dem, der deler vores interesser – gør vores indflydelse gældende i de forsamlinger, der træffer de politiske beslutninger, der ender som konkret virkelighed i vores hverdag.

Både valget og i sagens natur hele det politiske arbejde i EU berører kort sagt rigtig mange områder, der har betydning for dig. Derfor har vi også formuleret fem konkrete indspark til valgkampen og det videre politiske arbejde i det parlament, der sammensættes efter den 26. maj. Dem kan du læse på Finansforbundet.dk/epvalg.

Men først og fremmest: Husk at stemme den 26. maj. Det er et vigtigt valg – både for dig og for mig.