Elefant på menuen i bankerne

Det er nemt at skrive under på FNs bæredygtighedsprincipper, men en anderledes stor opgave at efterleve dem, fortæller nogle af de banker, der allerede har signeret.

11. nov. 2019

​"Det tager tid. Det er en stor elefant at skære op i små bidder".

Konstateringen kom fra en af paneldeltagerne på Finans Danmarks nylige morgenmøde om FNs seks bæredygtighedsprincipper, Tine Lundegaard, der er Head of IR & Sustainability i Jyske Bank.

Jyske Bank har ligesom en række andre banker, heriblandt Danske Bank og Nykredit, der også var i panelet, skrevet under på principperne. De er udarbejdet med input fra over 250 banker verden over - Nordea er en af de 30 stiftende banker bag principperne.

Formålet med dem er at få FN's 17 verdensmål for en bæredygtig udvikling og Paris-aftalens mål for CO2-reduktion omsat til virkelighed i bankerne. At det er udfordrende øvelse at få principperne syet ind i DNA'en, blev mødedeltagerne ikke ladt i tvivl om.

"Det er let nok at sende formanden til New York og skrive under og få taget flotte foto. Den vigtige øvelse er at få hele organisationen til at sige "Yes, vi gør det!"", konstaterede Jeanette Fangel Løgstrup, Head of Societal Impact & Sustainability, Danske Bank. En stilling hun fratræder ved udgangen af november.

Rigtigt og nødvendigt

Men nødvendigheden af at efterfølge principperne blev ikke betvivlet – både ud fra et etisk og forretningsmæssigt perspektiv. Kunderne er også begyndt at vise interesse for bæredygtighed, fortalte Tine Lundegaard:

"Der bliver stillet krav og spørgsmål til os fra kunderne allerede. Det er en trend, der løber hurtigt."

Derfor er der også behov for at klæde rådgiverne på til den bæredygtige dagsorden, men hvordan det skal gøres, tumler man stadig med, blandt andet i Nykredit. I det hele taget er det tiden for de opsmøgede ærmer i arbejdet med at finde frem til de områder, det giver mest mening at sætte ind på.

Der er dog hjælp og inspiration at hente hos hinanden, sagde Per Bengtsson, Executive Adviser i Nordea. Han fortalte om den store vilje til at dele både gode og dårlige erfaringer blandt de stiftende banker.

De seks principper, som blandt andet skal sikre at bæredygtighed er en del af forretningsstrategien og at der er konkrete mål for bæredygtighed, er blevet til på baggrund af blandt andet 36 møder i 34 lande.

Har man som bank skrevet under, forpligter det, fortalte Simone Dettling fra UN Environment Finance Initiative via et miljørigtigt videolink – hun sparede flyveturen.

"De seks principper er unikke og et stort skridt fremad. Og ingen kan være med uden at gøre en målrettet indsats. Det holder vi øje med".

Se bæredygtighedsprincipperne her.