E-penge kan komme hurtigere end ventet

Techgiganter har potentialet til at skabe hurtige forandringer i bankindustrien og opnå dominerende positioner, konkluderer Bank for International Settlements i en ny rapport. Det kan få centralbanker til at udstede e-penge hurtigere end ventet.

8. jul. 2019

​Techgiganternes indtog på markedet for bankforretninger - herunder ikke mindst Facebooks kommende lancering af kryptovalutaen Libra - har potentiale til at skabe hurtige forandringer i banksektoren, hvor de kan opnå en "dominerende position".

Sådan konkluderer Bank for International Settlements (BIS), også kendt som centralbankernes bank, i en ny rapport.

"Deres lavpris-forretninger kan nemt opskaleres til at skabe basale finansielle ydelser, især på steder hvor en stor del af befolkningen ikke har bankkonti", skriver BIS i et særligt kapitel i sin årsrapport kaldet 'Big tech in finance: opportunities and risks'.

Indtil videre udgør finansielle ydelser kun en lille del af omsætningen hos techgiganter som Alibaba, Amazon, Facebook, Google og Tencent. Men det kan hurtigt ændre sig. "I betragtning af deres størrelse og kundeadgang har techgiganternes indtog i finansverdenen potentiale til at udløse hurtige ændringer i branchen", anfører rapporten.

"En techgigant kan være lille indenfor finansielle ydelser og alligevel hurtigt etablere en dominerende position ved at udnytte sit store netværk af brugere og tilhørende netværkseffekter".

Udover lave omkostningsstrukturer har techgiganterne også en konkurrencefordel i forhold til de etablerede banker i form af deres dybe kendskab til kunderne.

"Et væsentligt biprodukt af deres forretning er det store lager af brugerdata, som bruges som input til at tilbyde en række tjenester, der udnytter naturlige netværkseffekter, hvilket genererer yderligere brugeraktivitet. Ved at bygge på fordelene af det selvforstærkende loop fra data-netværksaktiviteter er nogle techgiganter gået ind i finansielle tjenester, herunder betalinger, formueforvaltning, forsikring og udlån".

Risiko for konkurrenceforvridning

Der er endda risiko for, at balancen tipper så meget, at der kan blive tale om konkurrenceforvridning til techgiganternes fordel. Faktisk kan det vise sig, at tommelfingerreglen om, at nye spillere på markedet giver mere konkurrence, skal vendes på hovedet denne gang, hvis man skal tro rapportens forfattere.

"Tilsynsmyndigheder skal sikre lige vilkår mellem techgiganter og banker, så der tages højde for techgiganternes store kundebase, adgang til informationer og brede forretningsmodeller".

Rapportens hovedforfatter Hyun Song Shin, der er researchchef hos BIS, understregede dog i forbindelse med offentliggørelse af rapporten, at "banker ikke er i overhængende fare for at blive presset ud. Det ville ikke være rigtigt at være alarmerende her, da bankerne stadig har en meget stor fordel".

Men techgiganternes indtog i bankverdenen er ikke kun kilde til bekymring hos etablerede private banker. Det udgør også en udfordring for centralbanker, fordi det sker i takt med en allerede svindende brug af kontanter i store dele af verden.

Ikke bare i nordeuropæiske lande og Asien, men også eksempelvis Afrika, hvor elektroniske penge udstedt af teleudbydere - nogle gange endda i udenlandsk valuta som amerikanske dollar - underminerer de lokale centralbankers indflydelse.

Dertil kommer Facebooks kommende kryptovaluta Libra, der vil være global i modsætning til teleudbydernes typisk lokale - og nogle gange regionale - elektroniske penge.

Kan føre til hurtigere e-penge

For ikke at miste indflydelse kan det derfor blive nødvendigt for centralbanker at udstede e-penge hurtigere end ventet, mener topchefen for BIS, Agustín Carstens.

En række centralbanker arbejder således på det, fortæller han i et interview med Financial Times. "Vi arbejder på det og vi støtter dem", fortæller han finansavisen. "Og der er måske et marked tidligere end vi troede, der var, så vi bliver nødt til at kunne levere centralbankernes digitale valuta".

Som Magasinet Finans beskriver i sin seneste udgave, er Riksbanken i Sverige en af de centralbanker i verden, hvor man er længst fremme med at undersøge mulighederne for at overgå til nationale e-penge.

Idéen er, at almindelige kunder - i takt med at kontanter forsvinder - i stedet vil kunne få elektroniske penge udstedt direkte af Riksbanken og altså reelt deponere deres penge direkte i den svenske nationalbank. Hvilket i dag er forbeholdt private pengeinstitutter.

Både svenske bankers brancheforening, Bankföreningen, og fagforeningen Finansförbundet er lodret imod idéen.

"Hvis der indføres en kontobaseret e-krona, og den vinder indpas, så vil de private bankers indlån mindskes, og det vil ændre på forudsætningerne for kreditgivning i det svenske samfund. Det handler om, hvordan hele det økonomiske system skal fungere", fortalte Bankföreningens direktør Hans Lindberg til Magasinet Finans.

"Det er vores opfattelse, at de digitale betalingsmidler, som bankerne tilbyder i øjeblikket, rækker meget fint", tilføjede Finansförbundets formand Ulrika Boëthius.

Læs kapitlet 'Big tech in finance: opportunities and risks' i årsrapporten fra Bank for International Settlements her.

Læs artiklen 'Riksbanken vil indføre digital krone' i seneste nummer af Magasinet Finans her.