Menu luk

De fleste investeringer i fintech er spild af penge

75 procent af de fintechvirksomheder, der etableres, går neden om hjem, fordi ikke fokuserer på at aflæse mennesker men kun har øje for deres egen teknologi, sagde Chris Colbert, tidligere leder af Harvard Innovation Lab i en hovedtale i Copenhagen FinTech Week.

24. jun. 2019
2 min

​Teknologien er død, stod der på den første slide, da Chris Colbert gik på scenen tirsdag den 18. juni på hovedkonferencen i Copenhagen FinTech Week. De seneste 20 år har den amerikanske innovationsekspert rådgivet virksomheder om implementering af ny teknologi, og indtil for nylig var han administrerende direktør for Harvard Innovation Lab i Boston. Hans tale til flere hundrede tilhørere på konferencen var dog langt fra en hyldest til fintechmiljøet.

"75 procent af start up-virksomhederne mislykkes, og 84 procent af projekter med digital transformation mislykkes. Hvis man tager udgangspunkt i, at der investeres 1,3 trillioner dollars i fintechvirksomheder, betyder det, at 900 milliarder dollars er spildt", sagde Chris Colbert.

Forklaringen på, at så mange nystartede fintechvirksomheder ikke lykkes med at realisere deres forretningsmodel, er, at de ikke fokuserer nok på mennesker.

"Hvis du vil være succesfuld, skal du bruge mere tid på at aflæse mennesker og deres adfærd end på at udvikle din teknologi. Succesfuld innovation handler om at stille de rigtige spørgsmål", sagde den amerikanske innovationsekspert og spurgte retorisk ud i salen:
"Stiller vi de rigtige spørgsmål"?

Chris Colbert underbyggede sine pointer med Maslows behovspyramide. Den russisk-amerikanske psykolog Abraham Maslow præsenterede i 1943 en grafisk fremstilling af de menneskelige behov og en tese om, at menneskets fysiske behov (nederst i pyramiden) skal opfyldes, før man kan opfylde behovet for sikkerhed, sociale behov, behovet for agtelse og behovet for selvrealisering.

Samkørselsvirksomheden Uber er ifølge Chris Colbert et eksempel på en succes, fordi dens app ikke kun sørger for, at brugerens grundlæggende behov om at blive transporterer fra et sted til et andet, men fordi den også giver brugeren en følelse af kontrol og selvagtelse.

Gevinsten skal overskygge omkostningerne

Men hvad er forklaringen på, at hele 84 procent af de digitale transformationer, der sættes i gang i virksomheder, mislykkes?

"Svaret er, at gevinsten ikke opvejer omkostningerne", konstaterede Chris Colbert og rundede sit indlæg af med en opfordring til tilhørerne.

"Du har evnen til at udvikle dig som menneske – husk at se verdenen gennem linsen hos et andet menneske".

Seneste nyt