Bankansatte giver tilbage til samfundet

Flere banker gør det muligt for ansatte at lave frivilligt arbejde i arbejdstiden. Det er positivt og et skridt i den rigtige retning, lyder det fra næstformand i Finansforbundet, Michael Budolfsen, som mener, at medarbejdere også bør have fri til at lave frivilligt arbejde, som ikke har med branchen at gøre.

15. apr. 2019
2 min

​Det er ikke noget nyt, at ansatte i den finansielle sektor laver frivilligt arbejde. Frivillighed er en langvarig tradition i finansbranchen, fortæller Michael Budolfsen, næstformand i Finansforbundet. Han ser flere bankers tiltag - om at gøre det muligt for ansatte at lave frivilligt arbejde - som et skridt i den rigtige retning, og som et afsæt for virksomheder i sektoren til at diskutere, hvordan de vil løfte deres sociale ansvar.

"Ansatte i finanssektoren er ressourcestærke og aktive mennesker, som gerne vil gøre en forskel, fordi de kan. Derfor er det positivt, at flere banker gør det muligt for ansatte i arbejdstiden at lave frivilligt arbejde", siger Michael Budolfsen.

Se på rammerne

En stikprøve foretaget af FinansWatch viser, at flere banker er åbne over for at give medarbejdere lov til at lave frivilligt arbejde. Nogle af de banker, som tilbyder muligheden for frivilligt arbejde til deres ansatte, har betingelsen, at det skal være i forlængelse af arbejdet i banken - så som gældsrådgivning - eller at arbejdet skal have noget med finansiel forståelse at gøre.

"Det er fint at give fri til frivilligt arbejde, men jeg ser gerne, at man åbner op for, at medarbejdere kan lave frivilligt arbejde, som ikke har med branchen at gøre. Så man som virksomhed tager et samfundsansvar -  ikke alenesom bank", siger Michael Budolfsen.

Han er betænkelig ved den begrænsning, som han mener den type betingelse kan være for nogle ansatte i sektoren - eksempelvis it-medarbejdere.

"Det er vigtigt at se på rammerne for det frivillige arbejde. Eksempelvis har vi op mod 10.000 it-arbejdere i sektoren, som jeg forestiller mig, for eksempel vil kunne hjælpe ældre i forhold til deres it-færdigheder – eventuelt i et samarbejde med Ældresagen. Den type frivilligt arbejde, så jeg gerne, at virksomhederne også havde fokus på".

Vigtigt med balance

Nogle af de banker, som i forskellige modeller giver ansatte mulighed for at lave frivilligt arbejde, er Danske Bank, Nordea, Arbejdernes Landsbank, Jyske Bank, Sydbank og Spar Nord.

I Arbejdernes Landsbank har det eksempelvis en model, hvor de kompenserer medarbejderne med løn for halvdelen af den tid, de bruger på frivilligt arbejde. Den måde, at strukturere det frivillige arbejde på, er en model, som Michael Budolfsen ser positivt på.

"Det er en god idé at lave en mere struktureret ordning omkring det frivillige arbejde. Derfor en det en god ordning, at virksomheden betaler løn for halvdelen af det frivillige arbejde, og at medarbejderen betaler den anden halvdel. Det giver en god balance, så det ikke bliver en ´gratis omgang´ for nogle af parterne".