Alle siger tillykke til hinanden

Sparekassen Kronjylland er kåret som Danmarks bedste større arbejdsplads. Målrettet arbejde for bedre medarbejdertrivsel ligger bag, fortæller fællestillidsmanden.

18. nov. 2019

Stemningen var uovertruffen rundt om i Sparekassen Kronjyllands filialer, da de omkring 700 medarbejderne mødte ind på arbejde forleden.

"Alle gik rundt med store smil og sagde tillykke til hinanden, der var morgenbrød til alle og en lille video, hvor direktøren takkede for holdindsatsen", fortæller fællestillidsmand Jens Frovin Stampe Dahl.

Baggrunden for den ekstraordinært gode stemning var, at sparekassen er kåret som Danmarks bedste større arbejdsplads af analyse- og konsulentvirksomheden Great Place to Work, som årligt rangerer en stribe virksomheder, der deltager i konkurrencen.

Selv om Jens Frovin Stampe Dahl glæder sig over kåringen, er det ikke den, der er det vigtige:

"Vi er utroligt glade for det, men det er bare et måleredskab. Det vigtige er det store arbejde med både medarbejdertrivsel og kundetilfredshed, som har været i gang igennem flere år i sparekassen. Helt fra topledelsen har man arbejdet bevidst på af skabe en åben og tillidsfuld kultur".

Undervisning i trivselsledelse

Blandt tiltagene fremhæver han især obligatorisk undervisning af ledere i trivselsledelse:

"Det har gjort en mærkbar forskel og har gjort de lokale ledere bedre. Eksempelvis er der en bevidsthed om, at nye projekter ikke bare pludselig bliver implementeret. I dag er det helt almindeligt, at man nedsætter arbejdsgrupper og inviterer repræsentanter for de medarbejdere, det kommer til at berøre, med i projektarbejdet".

Det betyder, at man som medarbejder føler sig hørt, konstaterer fællestillidsmanden:

"Ændringer og nye projekter er ikke bare noget, nogen langt væk fra din hverdag har bestemt".

Træerne vokser dog ikke ind i himlen:

"Selvfølgelig går alle 700 kolleger ikke rundt med armene over hovedet hver dag, vi har også vores udfordringer. Jeg tror, det afgørende er, at vi er blevet gode til at tage fat i tingene, snakke åbent og reagere hurtigt, når noget ikke helt spiller."

Mens Sparekassen Kronjylland altså tog førstepladsen, fik den tidligere vinder, Sparekassen Middelfart, udmærkelse som Danmarks bedste arbejdsplads for seniorer – og blev nummer to i kåringen af den samlet set bedste arbejdsplads for mellemstore virksomheder.