USA har kurs mod recession

Overophedning af amerikansk økonomi som følge af Donald Trumps finanspolitiske lempelser og mangel på arbejdskraft øger risikoen for inflation, som i løbet af få år kan føre til ny økonomisk krise. ”Vi tror, USA kan blive ramt af recession i 2020”, lød det fra Torsten Sløk, cheføkonom i Deutsche Bank i New York i et foredrag for 50 finansfolk i Finansforbundet.

27. aug. 2018

​USA's præsident Donald Trump er presset af, at en række af hans tidligere medarbejdere har tilstået forbrydelser, som potentielt kan føre til, at der rejses rigsretssag mod ham. Men Donald Trump har også store økonomiske udfordringer at slås med, fortalte Deutsche Banks danske cheføkonom Torsten Sløk, der torsdag 23. august i et fyraftensmøde i Finansforbundet holdt foredrag for cirka 50 finansfolk.

"Overophedningen af amerikansk økonomi er alvorlig, fordi den øger risikoen for højere lønninger og dermed højere inflation. The Fed (den amerikanske Centralbank) svarer igen ved at hæve renten, og det forventer jeg, at den vil fortsætte med. På et tidspunkt vil renten ramme et niveau, hvor der indtræffer recession. I Deutsche Bank forudser vi, at det vil ske i 2020 -  samme år, hvor der er præsidentvalg", sagde Torsten Sløk, der den seneste årrække har arbejdet i den tyske storbanks kontorskyskraber på Wall Street.

Torsten Sløk underbyggede sine vurderinger med en række tal og grafer på en række powerpoints, som han havde medbragt.

BNP-væksten er over 2 procent – blandt andet som følge af de skattelettelser Donald Trump har gennemført – men den bør ikke være over 1,8 procent, hvis inflation skal undgå. Arbejdsløsheden er meget lav. Ganske vist er 6,3 millioner amerikanere uden job, men antallet af jobopslag er højere. Til sammenligning var 15 millioner arbejdsløse i 2009, og her var der 2 millioner jobopslag,
"Overophedningen af det amerikanske arbejdsmarked kunne undgås, hvis Donald Trump åbnede op for flere udlændinge, men det er der intet, der tyder på han vil", sagde Torsten Sløk med henvisning til præsidentens generelle modvilje mod indvandrere og hans plan om at bygge en mur langs grænsen til Mexico.

Rentestigninger fortsætter

The Fed – den amerikanske centralbank – er begyndt at sætte renten op for at modvirke overophedning af økonomien.

"Trods rentestigningerne tror vi i Deutsche Bank, at risikoen for inflation vil være stigende", sagde Torsten Sløk og henviste til, at der er sket en større nettoudstedelse af amerikanske statsobligationer i forbindelse med skattenedsættelserne.

Traditionelt har der været stor interesse fra udlandet for at købe amerikanske statsobligationer, men på grund af usikkerheden og tvivl om Trump – herunder hans udmeldinger om højere toldsatser med mulig handelskrig til følge – er det nu op til indenlandske investorer at købe statsobligationerne, hvilket kan føre til øget risiko for, at renten stiger.
Ifølge Deutsche Banks cheføkonom er der næppe tvivl om, at renten fortsat vil stige den kommende tid, fordi det er den amerikanske centralbanks eneste mulighed for at modvirke overophedningen af økonomien.