Task Force mod hvidvask er en god idé

Finansforbundets formand Kent Petersen hilser det velkomment, at Finans Danmark nedsætter en arbejdsgruppe, der skal undersøge og komme med anbefalinger til, hvordan indsatsen imod hvidvask og terrorfinansiering fremadrettet styrkes .

3. dec. 2018

​Det er den eneste rigtige vej frem, at sektoren tager konkrete initiativer for at komme problemerne til livs, siger Finansforbundets formand Kent Petersen i en kommentar til, at Finans Danmark nu lancerer en Task Force, der skal se nærmere på fælles it-løsninger, bedre myndighedssamarbejde, selvregulering og etik samt uddannelsestiltag i forhold til medarbejdere, der arbejder med hvidvask.

Arbejdsgruppen, der får juraprofessor Linda Nielsen fra Københavns Universitet som formand, indleder sit arbejde lige efter nytår, og efter planen afleverer den en rapport med anbefalinger i fjerde kvartal af 2019.

"Det er fornuftigt med et helhedsperspektiv på indsatsen, og vi er naturligvis klar til at spille ind i processen. Medarbejderne løfter allerede en enorm indsats i forebyggelsesarbejdet, og compliancedelen fylder rigtig meget for den enkelte, og vi bidrager meget gerne med input til en konstruktiv model i det videre forløb", siger Kent Petersen til Nyhedsbrevet Finans.

Flere medarbejdere til Bagmandspolitiet

Han glæder sig over, at Finanslovsaftalen mellem regeringen og Dansk Folkeparti indeholder en markant styrkelse af SØIK. I alt vil SØIK, i daglige tale bagmandspolitiet, få 30 nye medarbejdere. Det svarer cirka til en fordobling af det nuværende stab med fokus på bekæmpelse af hvidvask. Der vil samtidig blive oprettet en ny efterforskningsenhed, mens sporingsenheden og Hvidvasksekretariatet også vil blive styrket.

"Hvis vi fremskriver takterne fra første halvår 2018, peger det jo mod et billede af mere end 30.000 indberetninger fra til SØIK. Derfor er det også positivt, at der nu tilføres flere ressourcer på myndighedssiden. Der sidder et godt stykke over 2.000 medarbejdere i sektoren og arbejder benhårdt med området, og vi har jo som samfund interesse i, at myndighederne også har de fornødne ressourcer til at løfte deres del af den enorme opgave, compliance og hvidvaskbekæmpelse har udviklet sig til", siger Kent Petersen.

Læs mere om Finans Danmarks Task Force her.