Talent er den største vækststopper

"For to år siden var kapital den største vækststopper for fintech-virksomhederne – i dag er det talent”, sagde Thomas Krogh Jensen, CEO i Copenhagen FinTech på Børsens Fintech-konference, der blev afholdt i Finansforbundet tirsdag den19. juni.

25. jun. 2018

​"I store virksomheder er der en tanke om, at man kun udfører de idéer, man selv har fået. Man er bange for udefrakommende konkurrence på idéer, selvom man kunne gå live, hvis man indgik samarbejder", sagde Ewan McLeod, der er CDO i Nordea, som en del af sit oplæg på Børsens Fintech-konference, der blev holdt i Finansforbundets lokaler i sidste uge.

Hans pointe blev bakket op fra flere kanter – blandt andet i dagens første paneldiskussion, hvor Emma Strömfelt, Head of Digital Innovation i Swedbank, Rasmus Figenschou, Executive Vice President for New Business i DNB, Ole Madsen, Senior Vice President i Spar Nord, Neeta Mundra, bestyrelsesmedlem i Young Women's Trust og CEO i TouchFX, samt Søren Kyhl, Global COO i Saxo Bank, deltog ud over ham selv.

Her blev det blandt andet italesat, at problematikken ligger i bankernes kultur om at "bygge" alting selv. Her kom Søren Kyhl fra Saxo Bank med det indspark, at man kan dele teknologi og sagde:

"Forestil dig, hvis Apple skulle udvikle alle sine apps selv".

En tilhører fra en fintech-virksomhed pointerede, at det er paradoksalt, at det er bankerne, der deltager i samarbejdsdiskussionerne, mens fintech slet ikke er repræsenteret, når det er dem, bankerne skal samarbejde med.

Kapitalmangel afløst af for få talenter

Dagens helt store problemstilling var at tiltrække talenter til fintech startups herhjemme, og i den forbindelse sagde Thomas Krogh, CEO i Copenhagen FinTech:

"For to år siden var kapital den største vækststopper for fintech-virksomhederne – i dag er det talent. De andre ser os som The Nordics, og der er et meget større publikum, hvis vi profilerer os som Norden og ikke bare Danmark, når vi skal tiltrække talenter. Der var 16 nationaliteter til startup-weekenden (som skød Copenhagen FinTech Week i gang, red.) – folk elskede København. Problemet er ikke at få dem til at kunne lide at være her; problemet er at få dem til at blive".

Pointen om at talent i dag er den største vækststopper bakkes også op af en undersøgelse fra Oxford Research foretaget for Finansforbundet, Copenhagen FinTech og Københavns Kommune, som viser, at 65 procent af de adspurgte fintech-virksomheder har rekrutteret udenlandske medarbejdere, og at 69 procent har rekrutteret udenlandske medarbejdere grundet mangel på kvalificerede kandidater i Danmark.

Vibeke Rittmann Petersen, områdechef for Politikudvikling i Finansforbundet, fremlagde undersøgelsens resultater på konferencen, og hun påpegede i den forbindelse, at Deloitte mener, København og Danmark er et stort marked for fintech-løsninger, samt at Finansforbundet forventer, at der kan blive skabt op til 10.000 nye jobs i fintech-branchen i 2025. Men det kræver, at fintech-virksomhederne formår at tiltrække talenterne.

De kloge kommer ikke af sig selv

Et eksempel på en fintech-virksomhed, der har haft held til at tiltrække talenter, er Smart Payments by Nets med CEO Susanne Brønnum i spidsen. Hun fortalte, hvordan de tog 40 eksisterende medarbejdere fra Nets og hyrede nogle nye ind ved siden af – det har i dag givet 13 forskellige nationaliteter i virksomheden. I hendes optik er noget af det vigtigste, at virksomhederne fokuserer på, at talenterne skal få lyst til at arbejde for dem.

Flere af deltagerne i dagens anden paneldiskussion bakkede op om, at man i højere grad skal markedsføre sig ud af talentmanglen. CEO i Lunar Way Ken Willum Klausen sagde i den forbindelse, at folk skal have mere information om Copenhagen FinTech, fordi fintech hub'en har gang i mange gode initiativer. Han mente, at de kan være med til at positionere København som tech hub, og det kan bidrage til at tiltrække talenter.

Det blev bakket op af de andre paneldeltagere Simone Chimera, CCO i Yourpay, Morten C. Nielsen, CFO og co-founder af Aryze samt Fredrik Eriksson, Fintech Lead Nordics & Baltics i Amazon, og Christian Visti Larsen, CEO i Newbanking.