Stort potentiale i dansk fintech-branche

Antallet af fintech start-ups i Danmark er vokset med over 60 procent siden 2015, og inden for de seneste to år er der skabt ca. 1.260 nye arbejdspladser, viser en analyse fra Oxford Research. Formand for Finansforbundet Kent Petersen mener, der er et kæmpe potentiale i fintech.

3. jun. 2018

​Antallet af arbejdspladser inden for fintech er steget betydeligt i løbet af de seneste to år, og mere end 60 procent af virksomhederne forventer, at beskæftigelsen vil stige med mere end 10 procent i de kommende to år.

"Rapporten viser, at der er en høj grad af potentiale inden for fintech, og vores indsats for at skabe økosystemet har vist konkrete resultater på bare to år. Det var en helt fundamental årsag til, at vi gik med i projektet, og nu skal vi skabe rammer til at styrke og øge væksten både i forhold til skalering, kompetencer og risikovillig kapital", siger formand for Finansforbundet Kent Petersen.

Også beskæftigelses- og integrationsborgmester Cecilia Lonning-Skovgaard (V) er positiv over for rapportens konklusioner. Hun ser et stort potentiale inden for samarbejdet mellem nye fintech start-ups og etablerede virksomheder i finanssektoren.

"Det er helt fantastisk, at man på to år har opnået så gode resultater. Det er en cadeau til branchen, og jeg er stolt over at være med på vegne af Københavns Kommune. Jeg ser et kæmpestort potentiale i fintech-området - specielt i de eksempler vi har set med nye spillere, der teamer op med de etablerede i branchen. Det er ikke bare en døgnflue, for der er en reel kommerciel forankring, som gør, at jeg tror på, man også fremadrettet kan forvente en jobvækst", siger hun.

Forventer yderligere jobvækst

Antallet af fintech-jobs er steget fra 15.747 i første kvartal af 2015 til 17.011 i fjerde kvartal af 2017, hvoraf der er sket en stigning fra ca. 700 til 1.500 jobs i fintech start-ups, mens antallet er steget fra omkring 9.800 til 11.500 i den etablerede finansielle sektor.

Reelt kan der dog være tale om endnu flere arbejdspladser, da det ifølge Oxford Research ikke har været muligt at estimere udviklingen inden for IT- og teknologileverandører. I undersøgelsen indikerer mere end 40 procent af respondenterne i denne gruppe, at antallet af fintech-medarbejdere er steget i løbet af de seneste to år.

Oxford Research anslår, at hvis den årlige vækst fortsætter med ca. 4 procent som fra 2015 til 2017, vil der være skabt næsten 3.400 arbejdspladser i perioden fra 2015 til 2020. Som det fremgår af analusen, er fintech-virksomhedernes forventninger dog markant højere.

København er en attraktiv by

81 procent af respondenterne anser København for at være et attraktivt sted at starte en fintech-virksomhed, og mere end 80 procent svarer, at Copenhagen FinTech Lab har haft en vigtig indflydelse på deres forretningsudvikling.

"Fintech spirer både i start-ups og den etablerede sektor. Der er nogle synergier i det felt, som vi har arbejdet hårdt for at skabe, fordi der ligger en stor værdi i mødet mellem start-ups og erfaring og forretningsforståelse fra sektoren. Copenhagen FinTech Lab og parterne bag spiller en central rolle her, og den brobygning skal vi styrke i fremtiden", siger Kent Petersen, formand for Finansforbundet.

Thomas Krogh Jensen, CEO i Copenhagen FinTech, glæder sig over respondenternes tilkendegivelse af, at Copenhagen FinTech Lab har haft stor indflydelse på udviklingen af deres forretning.

"Et af målene har fra start af været at skabe arbejdspladser, og det bekræfter analysen, at vi har været med til. Jeg tror, Copenhagen FinTech Lab har haft den indflydelse, at vi har sat fintech på dagsordenen og accelereret en bevidsthed om, hvorfor det er vigtigt med innovation som helhed. Jeg synes, vi kan være stolte af at have opnået så gode resultater, som dem her, på omkring to år", siger Thomas Krogh Jensen.