Steen Lund Olsen i front for a-kasse i god form

Selvom jobfesten er mindre i FTFa end i en række andre a-kasser, har den tværfaglige a-kasse succes med at skaffe medlemmerne direkte i job via samarbejdsaftaler med virksomheder. Torsdag den 25. oktober blev Finansforbundets næstformand valgt som ny formand for FTFa.

29. okt. 2018

​I september 2017 var 5.655 medlemmer af FTFa berørt af ledighed.  Et år senere i september i år var 5.725 var berørt af ledighed i september, svarende til en ledighedsprocent på 3,34, og at ledigheden stiger svagt, kan overraske, når beskæftigelsen ellers generelt er stigende i samfundet.

"En del af jobfesten er gået uden om FTFa, og det hænger sammen med, at vi har mange medlemmer inden for den finansielle sektor og i den offentlige sektor, hvor der ikke har været den samme beskæftigelsesudvikling som i den øvrige private sektor", sagde FTFas administrerende direktør Michael Darmer på a-kassens delegeretmøde under fremlæggelsen af regnskab og budget.

FTFa, der er a-kasse for Finansforbundet og 57 andre faglige organisationer, gør ellers sit for at hjælpe ledige medlemmer hurtigt i job.

I den mundtlige beretning fortalte formand Ghita Parry, at det målrettede samarbejde, som FTFa satte i værk for to år siden, om at indgå partnerskaber med virksomheder om rekruttering nu bærer frugt. I løbet af 2017 lavede FTFas karrierecoaches således 412 rekrutteringer til de 60 virksomheder, man har samarbejdsaftaler med.

Steen Lund Olsen ny formand for FTFa

Ghita Parry ønskede ikke at genopstille som formand for FTFa. Hovedbestyrelsen havde indstillet Steen Lund Olsen, næstformand i Finansforbundet og medlem af FTFas hovedbestyrelse som ny formand. Og han blev valgt af FTFa's delegerede. Næstformandsposten indtages for de kommende to år af Mads Bilstrup, nuværende næstformand og fra 24. november formand for Dansk Socialrådgiverforening.

"Jeg er glad for den tillidserklæring, der ligger i valget, og jeg kommer til at have fokus på at videreføre en økonomisk veldrevet a-kasse, der altid og konstant har medlemmerne i fokus. Og så er vi 58 organisationer, der sammen skal holde fast i fællesskabet for at kunne levere de ydelser, som vores medlemmer har brug for. Det kræver et meget stærkt samarbejde, men det kræver også, at vi tilpas fleksible ift. de forskellige behov, de forskellige medlemsorganisationer måtte have. Den balance kommer jeg også til at fokusere på ", siger Steen Lund Olsen.