Menu luk

Skiftet kommer med nye generationer

Folk, der har brugt Dankort i 30 år, skifter det ikke uden videre ud med andre løsninger. Derfor vil der kun langsomt ske et skred over mod betalingsapps og e-wallets, mener Henning N. Jensen, seniorpartner i konsulentvirksomheden PlusCON.

28. jan 2018
2 min

​"Rykket sker først, når forbrugerne kan få alle deres kort over på mobilen", siger Henning N. Jensen, seniorpartner i konsulentvirksomheden PlusCON.
Han fremhæver, at de nordiske lande allerede er langt foran resten af Europa, når det gælder velfungerende betalingskort.

Han peger på, at 80 procent af alle pengetransaktioner stadig sker i kontanter i et stort industriland som Tyskland. I Danmark er tallet cirka 25 procent.

"Men mange køb kræver stadig kontanter. Det kan for eksempel være virkelig svært at komme på offentlige toiletter uden en mønt", siger han.

Henning N. Jensens vurdering er, at det vil være svært for nye betalingsløsninger at komme ind på markedet i både Danmark og resten af Norden.

"Løsningen med Visakort eller MasterCard giver for eksempel ikke danskerne noget, som de ikke har i forvejen. Jeg forventer, at det går med Apple Pay, som det gik i England. Efter 6-12 måneders opblomstring forsvandt væksten", siger han og fortsætter:

"Skal nye spillere ind på markedet, skal det ske via de unge, som ikke har fået betalingsvaner endnu. Fitbit og Apple iWatch vil kun appellere til særlige segmenter, der bruger de nye wearables til at brande sig selv og kunne fremvise deres dyre kundekort på mobilen".

Nets og Dankortet er kommet bagefter på mobilområdet, men står stadig stærkt i konkurrencen med MobilePay, alene af den grund at Dankortet stadig har cirka 30 gange så mange årlige transaktioner som MobilePay.

"Når mobilmarkedet begynder at udvikle sig for alvor, vil Nets kunne komme hurtigt op i omdrejninger. Der er ikke rigtig noget, som burde få Nets til at sove uroligt om natten lige nu", siger Henning N. Jensen og forudser også, at en tjeneste som MobilePay til private brugere bliver ved med at være gratis, fordi den "reparerer på Danske Banks image som gebyrgrib".

"Den store gevinstpulje for Danske Bank ligger den dag, MobilePay måtte få succes i butikker", siger han.