Sektorer skal samarbejde for cybersikkerhed

Det er nødvendigt, at de samfundskritiske sektorer – tele, finans, energi, sundhed, transport og søfart - løfter deres ansvar og samarbejder, hvis vi skal modstå cyberangreb fra fremmede stater, mener forsvarsminister Claus Hjort Frederiksen (V).

5. nov. 2018
2 min

​Det er nødvendigt at dele viden og erfaringer vedrørende cyberkriminalitet imellem i de seks samfundskritiske sektorer. Det var det fælles budskab fra konferencen "Cybersikkerhed og de samfundskritiske sektorer", afholdt den 1. november, som blandt andet forsvarsminister Claus Hjort Frederiksen (V) gæstede.

De seks samfundskritiske sektorer omfatter tele-, finans-, energi-, sundheds-, transport- og søfartssektoren. De er udpeget til at have særlig betydning for cyber- og informationssikkerheden i Danmark.  Ifølge forsvarsministeren kan et angreb på en af disse sektorer potentielt udrette lige så meget skade, som angreb set i konventionel krigsførelse.

"Der tegner sig et trusselsbillede, som ikke er set siden murens fald. Hver dag ser vi hackerangreb mod Danmark. Min frygt er, at det på et tidspunkt vil koste menneskeliv, når vi angribes af cyberkriminelle", siger forsvarsminister Claus Hjort Frederiksen og uddyber, at det eksempelvis vil være angreb mod sygehuse, som vil kunne koste menneskeliv.

Ifølge ministeren bruger fremmede stater hackerangreb til at underminere vores tillid til hinanden og dermed demokratiet. Trusselsvurderingen af politiets efterretningstjeneste i forhold til cyberangreb er på det højst mulige trin.

Nabohjælp mellem sektorer

Klaus Larsen, it-direktør i Region Nordjylland og medlem af "Styregruppen for udarbejdelse af sektorstrategien for sundhedsområdet" er en af talerne på konferencen. Han opfordrer til, at sektorer og virksomheder deler viden og erfaringer om de hackerangreb, de er ude for.

"Vi kan i vores private hjem godt dæmme op for mindre indbrud med de bedste sikkerhedssystemer på markeder. Men hvis fremmede magter har et stort nok våben, så som en gummiged, så kan de komme ind i vores hus uanset, hvilke sikkerhedssystemer vi har".

Derfor foreslår Klaus Larsen at tage begrebet 'nabohjælp' med ind i samarbejdet. Virksomhederne skal samarbejde og melde ind, hvis de ser noget mistænkeligt.

"For vi kan ikke gøre det her alene", siger han.

Ny cyberalliance

Anledningen til konferencen var en ny cyberalliance mellem Finans Danmark, Danske Regioner, Dansk Energi, Teleindustrien og Danske Rederier.

I deres formål for alliance skriver de:  'Den stigende digitalisering af samfundet og et dynamisk trusselsbillede øger behovet for at styrke cyber- og informationssikkerheden i Danmark, herunder ikke mindst i de samfundskritiske sektorer. Målet er at bidrage til, at det danske samfund trygt og sikkert kan fortsætte den digitale transformation'.