Menu luk

Sårbarhed signalerer åbenhed

Sårbarhed kan være en styrke og signalere åbenhed i kontakten mellem mennesker. Det kræver mod, siger Hanne Møller, der er forretningsdirektør i Jyske Bank.

26. aug 2018
2 min
Af Carsten Rasmussen
cr@finansforbundet.dk

​"Det at turde udfordre tingene er for mig at se en nødvendighed for at skabe udvikling og fremdrift. Hvis vi alle sammen læner os tilbage og siger ja til det, der kommer, sker der ikke noget".

Sådan siger forretningsdirektør i Jyske Bank Hanne Møller. Hun er ganske overbevist om, at Jyske Bank er helt afhængig af mod hos medarbejderne såvel som hos lederne. Blandt andet mod til at turde træffe beslutninger.

"Min indgangsvinkel er, at hvis man som leder sidder i et lokale og oplever noget, som ikke er super hensigtsmæssigt, kan man ikke sætte et skjold ned omkring sig selv og sige: Det hørte jeg ikke! Tværtimod er man forpligtet til at reagere".

Autentisk leder

For en leder er der svære valg. Hvis noget blokerer i os og skal overvindes, kræver det også mod.

"Hvis man sætter et spejl op for sig selv og spørger, hvordan man gerne vil have, at andre reagerer i den her situation, så er man også forpligtet til selv at gøre det. Jeg ved ikke, om det er mod, men det er en forpligtelse til at reagere på tingene og derved finde modet i situationen".

Hvis flere tager initiativ og står fast, hvad betyder det så:

"I Jyske Bank er det at bringe sig selv i spil. Vi har værdierne åben og hæderlig, der her vel kan omsættes til autentisk på en konstruktiv måde. Det er også, hvad vi helst vil se hos andre mennesker", siger Hanne Møller og forklarer:

"En leder skal ikke vise sårbarhed i forhold til sin ledergerning, men som person er det en fordel for at være autentisk og at vide, at der er situationer, hvor man lader sig se som den, man også er".

I Hanne Møllers verden er sårbarhed og svaghed ikke det samme:

"Sårbarheden kan i mange sammenhænge være en styrke og signalere åbenhed i kontakten mellem mennesker", siger Hanne Møller, der betegner sig selv som en ledertype, der lægger vægt på at kende sine medarbejdere og fortælle dem, hvad de betyder for Jyske Bank.

Se videointerview med Hanne Møller her.