Populær tandforsikring breder sig

Sygeforsikringen ”danmark” er på Finansforbundets opfordring gået ind på markedet for tandforsikring til erhvervskunder.

15. apr. 2018

"Der skal en krone på."

En sur melding at få hos tandlægen, som også indebærer en udgift på adskillige tusinde kroner. Dog ikke for medlemmer af Finansforbundet, der som de første herhjemme blev sikret en tandforsikring med den seneste overenskomst.

Det har andre fagforeninger så at sige bidt mærke i, og Sygeforsikringen "danmark", som har næsten to en halv millioner danskere i folden, har nu besluttet sig for at gå ind på markedet for tandforsikring til erhvervskunder.

"Vi har hidtil holdt os til individuelle forsikringer, ikke gruppeforsikringer. Derfor var vi umiddelbart lidt modstræbende, da vi i forbindelse med overenskomsterne blev kontaktet af Finansforbundets formand, som spurgte os, om vi var interesserede i at gå ind på det område," fortæller administrerede direktør i Sygforsikringen "danmark", Allan Luplau.

Efter at have vendt skråen og have fået henvendelser fra andre fagforeninger, som er blevet inspireret af Finansforbundet, tror han nu på, at det er vigtigt for "danmark" at gå ind på den del af markedet.

"Vi har oplevet konkurrence på vores kerneområde, så nu melder vi os på banen. Vi regner med at blive tilvalgt, fordi vi er kendt for tandforsikring i forvejen, for at være ordentlige, og for ikke at skulle tjene penge, fordi vi er kundeejede," siger direktøren.

Dækker gamle skader

Han fremhæver, at den nye tandforsikring til forskel fra andre store udbydere vil sikre medlemmer behandling for skader, der allerede er opstået før forsikringen tegnes.

"Man skal altså ikke ind og diskutere, hvorvidt der tidligere er konstateret en skygge på et røntgenfoto osv., vi dækker det bare. Ud over det vil vi være konkurrencedygtigt i forhold til de eksisterende muligheder."

For at kunne tilbyde de nye forsikringer, har det været nødvendigt at stifte et nyt selskab, "danmark" Erhverv:

"Finansforbundet er gået forrest med tandforsikring til sine medlemmer, og vi tror på, at det vil sætte en ny standard. Vi har allerede stor erfaring på området – af de tre milliarder kr. vi hvert år udbetaler, er 1,2 milliarder kr. til at dække tandskader. Så det er det suverænt vigtigste område for os."

Populær ordning

Finansforbundets medlemmer har flittigt brugt tandforsikringen, som alt efter virksomhed ligger hos forskellige forsikringsudbydere, men nu bliver "danmark" altså også en mulighed. Det ser Finansforbundets formand Kent Petersen som en klar fordel:

"I "danmark" administrerer man i forvejen tandforsikring for private, og vi har mange sammenfaldende medlemmer allerede. Desuden har "danmark" et velfungerende system og samarbejde med tandlægerne, så man ikke behøver at sende bilag for at få sit udlæg dækket," pointerer han.

Formanden tror ligesom Allan Luplau, at tandforsikring er kommet for at blive.

"Finansforbundet var først med sundhedsforsikring og først med tandforsikring, og vi har fået mange positive tilbagemeldinger. Det skaber god værdi for medlemmerne, fordi der er er ganske lidt at få i offentligt tilskud til tandbehandling. Så jeg tror, andre vil lade sig inspirere og forsøge at sikre deres medlemmer det samme."