Partnerskab med Finansforbundet

Fynske Bank har indgået en aftale med Finansforbundet om, at forbundet i de kommende måneder skal hjælpe bankens 160 medarbejdere med at sætte ord på de kompetencer, de gerne vil udvikle for at være klar til fremtidens udfordringer.

19. mar. 2018
4 min

​Det begyndte med, at Finansforbundets karrierebus en dag i maj sidste år gjorde stop ved Fynske Banks hovedsæde i Svendborg, hvor forbundets konsulenter hoppede ud for at tilbyde individuelle karrieresamtaler med udvalgte medarbejdere, mens Finansforbundets formand og ledere fra banken drøftede kompetenceudvikling.
Senere sidste år tog tillidsmændene i Fynske Bank emnet Work life Investment op i samarbejdsudvalget (SU) og foreslog, at banken skulle indgå partnerskab med Finansforbundet om kompetenceafklaring og -udvikling af de cirka 160 medarbejdere. Forslaget harmonerede fint med, at banken i sin 2020-vision har fokus på medarbejdernes faglige niveau og en stærk relation til kunderne.

"Der var 100 procents opbakning i samarbejdsudvalget til, at vi skulle indgå partnerskabet med Finansforbundet om Work Life Investment. Vi synes, der er gode muligheder både for banken i forhold til at blive klogere på den fremtidige kompetenceudvikling og for den enkelte medarbejder i forhold til at blive klogere på egne kompetencer og på, i hvilken retning man vil udvikle sig", siger Louise Larsen, der er tillidsmand og til daglig erhvervsrådgiver i Fynske Bank i Assens.

"En af de positive ting ved Finansforbundets Work Life Investment er, at den enkelte medarbejder skal være proaktiv og tage et ansvar for sin egen kompetenceudvikling. Det skal ikke kun være banken, der skal komme og fortælle, i hvilken retning medarbejderen skal bevæge sig", supplerer Thomas Thoft Madsen, områdedirektør for Fynske Bank med arbejdssted i Svendborg.

En sektor i hastig forandring

Torsdag den 8. februar blev partnerskabet om Work life Investment skudt i gang med et seminar for bankens ledere og tillidsmænd og Finansforbundets karrierekonsulenter, hvor opgaven blandt andet var at sætte nogle ord på de kompetencer, Fynske Bank har brug for i fremtiden.

"Det har været svært at sætte ord på de kompetencer, der kan være behov for, når vi ikke kender fremtidens opgaver", siger Louise Larsen.

Tillidsmændene og ledelsen er dog helt enige om, at kompetenceudviklingen af medarbejderne skal styrkes – både for bankens skyld og for den enkelte medarbejders skyld.

"Der sker en masse ændringer i sektoren i øjeblikket. Digitaliseringen tager fart, der sker certificering af rådgivere, og vi er ikke i tvivl om, at der vil være behov for nye kompetencer. Frem mod 2020 er vi rimelig afklaret. Det er bare svært at sige nu, præcis hvilke kompetencer der er brug for om fem år", siger Thomas Thoft Madsen.

Frivilligt at deltage

Reaktionerne fra medarbejderne i Fynske Bank har været positive.

"Det er frivilligt for den enkelte at være med i Work Llife Investment-forløbet, men jeg forventer, at næsten alle vil deltage, og mange udtrykker sig positivt om, at deres fagforening tilbyder hjælp til kompetenceudvikling på denne måde", fortælle Louise Larsen.

"Vi vil ikke tvinge nogen til at deltage, men vi vil gerne skubbe lidt på for at få medarbejderne til at være med. Vores filosofi er, at det skal være sjovt at arbejde", uddyber Thomas Thoft Madsen.

Hjælp til at pakke kompetencer ud

Charlotte Lindgren og Troels Bjerg-Nielsen fra Finansforbundets Work Life Investment-område skal stå for i alt seks workshops for de godt 160 medarbejdere, som fordeles på byerne Assens, Svendborg og Odense. Forud for workshoppen skal medarbejderne teste sig selv på Work Life Investment-universets hjemmeside.

"Vores opgave er at hjælpe Fynske Bank med at pakke kompetencer ud i forhold til både virksomheden og de enkelte medarbejdere. Det er ikke Finansforbundets projekt, men bankens projekt, som vi hjælper med at udføre", siger Charlotte Lindgren, karrierekonsulent i Finansforbundet.

På workshoppene med medarbejderne vil der blandt andet være fokus på medarbejdernes motivation.

"Vi håber at kunne åbne op for, at man taler om kompetencer på en anden måde, end man er vant til, og at vi måske kan ruske lidt op i de medarbejdere, som i lang tid ikke har fokuseret på deres egne kompetencer", siger Troels Bjerg-Nielsen, karrierekonsulent i Finansforbundet.

Et konkret mål for partnerskabet mellem Fynske Bank og Finansforbundet om Work Life Investment er at klæde medarbejdere og ledere bedre på til den årlige udviklingssamtale – SUS (strategisk udviklingssamtale), som den betegnes i banken.

Udenforstående kan undre sig over, hvorfor Finansforbundet som fagforening tilbyder virksomheder hjælp til kompetenceafklaring og kompetenceudvikling af medarbejderne. Men det har været en helt bevidst strategi i flere år.

"Vi kan ikke garantere, at man som finansansat har en livslang ansættelse i sektoren, da forandringerne nu sker så hurtigt. Men vi kan hjælpe vores medlemmer med at bevare en høj markedsværdi på arbejdsmarkedet, som gør dem i stand til at være førstevælgere i deres arbejdsliv og få job i andre brancher", siger Charlotte Lindgren og Troels Bjerg-Nielsen.

Ud over at være gratis for virksomhederne byder et partnerskab med Finansforbundet om Work Life Investment også på andre fordele.

"Vi har et godt sektorkendskab og repræsenterer et netværk med mange muligheder for finansansatte i form af kurser, gå hjem-møder, netværksgrupper, mentorordning og meget andet", understreger de to karrierekonsulenter.

Tidligere har Middelfart Sparekasse haft et partnerskab med forbundet om Work Life Investment, og lige nu er flere finansvirksomheder på vej til at indgå partnerskaber.