Ondt i økonomien giver ondt i maven

Knap 50.000 unge under 30 år er registeret som dårlige betalere i Experian Det skal en ny kampagne fra Forbrugerrådet Tænk og Trygfonden om økonomisk overforbrug og gæld blandt unge gøre op med. Finansforbundet roser initiativet og opfordrer unge til at tale økonomi med deres bankrådgiver.

10. sep. 2018

​Mange unge har svært ved at finde balance i deres økonomi. Den 1. januar 2018 var 48.727 under 30 år (syv procent) registreret som dårlige betalere i Experian (det tidligere RKI) – mange af dem fordi de har taget dyre kviklån – og ifølge Forbrugerrådet Tænk oplever hver niende ung, at det er så svært at få enderne i deres økonomi til at møder, at det går ud over humør, nattesøvn og trivsel.

I en ny kampagne sætter Forbrugerrådet Tænk og Trygfonden (ejet af Tryghedsgruppen, som er hovedejer af forsikringsselskabet Tryg) fokus på overforbrug og gæld blandt unge.

Et af budskaberne er, at de unge skal tale om deres økonomi med nogen, inden prisen bliver for høj. En kortfilm "Venskabet", der er instrueret Daniel Kragh-Jacobsen og som i sidste uge ramte de sociale medier, beskriver hvordan pengeproblemer kan udvikle sig til et tabu i vennekredsen, så man begynder at isolere sig socialt.

Ud over opfordringen til at tale åbent om rod i privatøkonomien giver kampagnen bud på, hvordan unge kan opstille et budget. Skulle det alligevel gå galt henviser Forbrugerrådet Tænk de unge til at benytte sig af rådets gældsrådgivning.

Tal med en bankrådgiver

Finansforbundets næstformand Michael Budolfsen roser initiativet fra Forbrugerrådet Tænk og Trygfonden.

"Det er et stort samfundsproblem, at mange unge slæber rundt på en gældsbyrde, inden de for alvor er kommet i gang med deres voksenliv. At have ondt i økonomien kan være et vanskeligt tabu at bryde. Jeg mener, at unge skal tale med deres bankrådgiver. Det koster ikke noget, og for nogle kan det måske være lettere at bryde tabuet om dårlig økonomi ved at tale med en personlig rådgiver fremfor den nære familie. Og så er der er betydelig chance for, at bankrådgiveren kan hjælpe den unge med at få styr på økonomien", siger Michael Budolfsen.

Se kortfilmen "venskabet" på Facebook.

Læs mere om kampagnen på Forbrugerrådet Tænks hjemmeside.