Nej til fusion ændrer ikke a-kasse tilhørsforhold

FTFa er den foretrukne a-kasse blandt medlemmerne af Finansforbundet, og det får ingen indflydelse, at forbundet i onsdags takkede nej til fusion med FTF/LO. ”Vi har allerede i dag medlemmer og organisationer, der er i forskellige hovedorganisationer eller uden hovedorganisation”, siger FTFa’s direktør Michael Darmer.

6. jun. 2018

​"Vi har allerede haft opkald fra flere medlemmer af Finansforbundet, der ville vide, om de skulle skifte a-kasse."

Administrerende direktør for FTFa, Michael Darmer, mærkede hurtigt usikkerhed blandt medlemmerne efter Finansforbundet på et ekstraordinært landsmøde onsdag sagde nej tak til fusion med FTF/LO. Men beslutningen berører på ingen måde dit a-kasseforhold, alt er som det plejer på den front.

"Det ændrer ikke noget overhovedet. Vi har allerede i dag medlemmer og organisationer, der er i forskellige hovedorganisationer eller uden hovedorganisation. Så det gør ingen forskel for medlemmerne af Finansforbundet, at det blev et nej til fusion – hverken nu eller senere."

Eksperter i finansansatte

Siden 2002 har alle frit kunnet vælge, hvilken a-kasse, de ønsker at være tilmeldt. Blandt Finansforbundets medlemmer er næsten alle medlem af FTFa:

"Vi har et meget stort sammenfald af medlemmer, et godt og udbygget samarbejde med Finansforbundet og et dybt kendskab til forholdene i finanssektoren. Vi er eksperter i finansansattes forhold," siger Michael Darmer.

Det giver sig udtryk i at der er en stribe tilbud, der har særligt sigte på at hjælpe ledige i finanssektoren - og ses også af, at der sidder fire af Finansforbundets repræsentanter i FTFa's bestyrelse, blandt andet næstformanden.

"Vi har 145.000 medlemmer og er blandt de få a-kasser, der fortsat har fremgang. Det, at vi er mange, betyder også, at vi billige og alligevel kan have mange tilbud på hylderne."

A-kassen er også blandt dem, der kan glæde sig over lav ledighed:

"Vi ligger på 3,4 procent ledighed mod 4,4 procent på landsbasis. Det har vi som a-kasse del i fortjenesten for, fordi vi har mange tiltag, der retter sig mod at få medlemmerne tilbage i arbejde – og det lykkes for tre ud af fire indenfor de første seks måneder."