Næsten som juleaften at debutere på børsen

Medarbejder og ledelse glædede sig, da Den Jyske Sparekasse blev børsnoteret forleden. Der blev dog lagt ud med et kursfald, ligesom efter de seneste fire børsnoteringer af bankaktier.

25. nov. 2018

"Det er en helt særlig og stor dag. Det tror jeg, alle ansatte synes."

Privatrådgiver og fællestillidsmand Karsten Westergård var ligesom sine cirka 350 kolleger inviteret til at deltage i et event på sin arbejdsplads, da Den Jyske Sparekasse i torsdags gik på børsen.

"Når man som jeg har været fyrre år i banken og har oplevet adskillige fusioner, er det noget specielt at opleve, at vi nu er kommet dertil, hvor vi er på børsen. Som vores direktør siger, er det næsten som juleaften".

Nedtælling og champagne

Alle medarbejderne blev budt på kaffe og champagne i bankens investeringsafdelingen fra morgenstunden, da der var besøg fra Nasdaq. Her blev der holdt skåltaler, mens nedtællingen til det store øjeblik kørte på en skærm. De, der ikke var fysisk til stede i hovedfilialen i Grindsted, havde muligheden for at deltage i det live transmitterede eventet i bankens otte forskellige driftsenheder.

Kort efter, at der var trykket på knappen og handelen var gået i gang, kunne det konstateres, at kursen faldt næsten ni procent i forhold til den kurs 85, den var lagt ud til. De tidligere garanter tabte dermed umiddelbart penge på deres investering i forhold til den pris, de har købt garantbeviser for.

På samme måde har de seneste fire børsnoteringer – Andelskassernes Bank, Jutlander Bank, Bank Nordik og Sparekassen Sjælland-Fyn – alle kostet investorerne penge og er blevet mindre værd, end de var ved børsnoteringen.

Videre i teksten

Den del beskæftiger Karsten Westergård sig ikke med. Tværtimod har han som privatrådgiver været omhyggelig med ikke at have en holdning til børsnoteringen:

"Mange kunder har spurgt mig og kollegerne til, om de skulle sætte penge i bankens aktier, men vi må ikke anbefale noget i den stil. Vi har ingen holdning og har henvist til, at vi ikke ved noget om det, at de må tale med andre om, hvorvidt det er en god ide eller ikke".

En lille del af bankens medarbejdere har arbejdet koncentreret med børsdebuten længe, og for dem er det lidt en tom følelse at nå i mål, fortæller Karsten Westergård. Selv er han glad for, at mærkedagen nu er passeret:

"Det er en dato, vi har kendt i halvandet år. Nu er det endelig en realitet, og vi kan komme videre. Det kommer ikke til at ændre så meget i de fleste af medarbejdernes hverdag, men som noget nyt vil mange af os nok løbende holde øje med kursen - det er spændende at følge med i."