Mindre bureaukrati til gavn for ledige

En ny politisk aftale gør det lettere at forstå reglerne og giver a-kasserne mere ansvar. Næstformand i Finansforbundet, Steen Lund Olsen, glæder sig over aftalen, der dog ikke er så ambitiøs som håbet.

27. aug. 2018

​Uoverskueligt og bureaukratisk. Sådan er reglerne for ledige ofte blevet beskrevet, men nu skal beskæftigelsesområdet forenkles. Blandt andet får a-kasserne mere ansvar, og det er en god beslutning, mener Steen Lund Olsen, der er næstformand i Finansforbundet.

"Det er glædeligt, at a-kasserne får mere ansvar for de opsagte og ledige dagpengemodtagere, for her kan man gøre en indsats tæt på den enkelte. Det er helt grundlæggende en rigtig tilgang til en stærkere og bedre indsats over for dem, der bliver ramt af ledighed", siger han.

Finansforbundet kunne dog godt have ønsket sig en mere ambitiøs udgave af den aftale et bredt flertal bestående af regeringen, Dansk Folkeparti, Socialdemokratiet, Det Radikale Venstre og SF har indgået. Der er nemlig alene tale om en forsøgsordning på fire år, og den er kun for udvalgte a-kasser. Næstformanden ser meget gerne, at ftf-a kommer med i forsøgsordningen.

Færre krav

Aftalen betyder overordnet, at der skal ryddes op i de knopskydninger, beskæftigelsesloven har fået gennem årene med diverse reformer og lovændringer. Kommunerne får større frihed til at målrette og planlægge hjælpen til de ledige. Det bliver også enklere for virksomheder at byde ind med praktikpladser og løntilskudsjob.

"Der sker en forenkling af de mange komplicerede særregler – afhængigt af aktivitet og målgruppe – og for eksempel åbnes der for tidligere indsats allerede i opsigelsesperioden", fortæller Steen Lund Olsen.

Behov for flere tilbud

Til gengæld rummer aftalen kun ét tilbud om aktivering senest efter de første seks måneders ledighed, og det er ikke tilstrækkeligt, siger han:

"Der er ingen tvivl om, at mange ledige har behov for et eller flere tilbud – og eventuelt også et brancheskift - for at kunne komme tilbage til arbejdsmarkedet. Det kræver en bredere indsats i aktiveringen at sikre en langsigtet og varig tilknytning til arbejdsmarkedet - og ikke bare en hurtig vej tilbage i job."

Se Beskæftigelsesministeriets beskrivelse af den nye aftale her.