Luk ikke døren for udenlandske talenter

Det er positivt, at vi har udlændinge som søger til Danmark for at blive klogere, og så skal vi altså til at blive klogere på, hvordan kan få glæde af dem på det danske arbejdsmarked efterfølgende”, siger Finansforbundets formand Kent Petersen i en kommentar til regeringens ønske om at reducere antallet af studiepladser til udenlandske studerende.

27. aug. 2018

​42 procent af de nyuddannede fra de engelsksprogede kandidatuddannelser er udrejst fra Danmark to år efter, at de har afsluttet uddannelsen. Kun omkring hver tredje arbejder i Danmark efter to år. Da de engelsksprogede studerende får uddannelsen betalt af danske skatteborgere og cirka halvdelen får SU i dele af eller hele deres studietid, vil uddannelses- og forskningsminister Tommy Ahlers (V) nu reducere antallet af studiepladser til udenlandske studerende.

Det skal ske i samarbejde med uddannelsesinstitutioner, der udbyder de kandidat- og diplomingeniøruddannelser, hvor mange nyuddannede rejser hjem igen og dermed ikke bidrager til det danske arbejdsmarked.

Finansforbundets formand Kent Petersen finder det forkert at lukke døren for udenlandske studerende, som potentielt er meget værdifulde for det danske arbejdsmarked.

" Det er positivt, at vi har udlændinge som søger til Danmark for at blive klogere, og så skal vi altså til at blive klogere på, hvordan kan få glæde af dem på det danske arbejdsmarked efterfølgende, så vi kan bevare og udvikle vores position i den internationale konkurrence. I det lys er det vanskeligt at se meningen med at reducere antallet af studiepladser", siger han og fortsætter:

"Ikke mindst i forhold til fintech-området har vi brug for velkvalificeret arbejdskraft.  Det er simpelthen nødvendigt for at holde på fintech-arbejdspladserne i Danmark. Ellers risikerer vi, at virksomhederne flytter ud på grund af mangel på de rette kompetencer".

Også Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA) mener, at man bør få kortlagt, hvilke tiltag der skal til, for at de studerende vil blive i Danmark efter endt uddannelse – fremfor at reducere antallet af studiepladser til dem.

"Bundlinjen er, at vi skal se de udenlandske studerende som en mulighed, der skal fastholdes. Ikke som et problem, der skal holdes ude", skriver Mariane Dissing, direktør i FA i en klumme på Finanswatch.dk.

Læs pressemeddelelsen fra Uddannelses og Forskningsministeriet her.