Kviklånsfirma idømt bøde efter anmeldelse fra formand

Finansforbundets formand Kent Petersen anmeldte kviklånsfirmaet LånLet, da han som privatperson uopfordret modtog et tilbud om at låne penge, hvor det ikke fremgik, hvad omkostningerne ved lånet var. Ved Retten på Frederiksberg er firmaet idømt en bøde på 10.000 kroner, efter forbrugerombudsmanden havde stævnet det for ulovlig markedsføring.

11. jun. 2018

​"Underskriv med NemID og få pengene i morgen. Lån 3.000 – 75.000 kr. Renten fra 9,99 %", stod der i en mail, som Finansforbundets formand Kent Petersen modtog i sin indbakke den 11. marts 2016.

Til gengæld stod der ikke noget om, hvad ÅOP (årlige omkostninger i procent) ville være på lånet i e-mailen fra kviklånsfirmaet LånLet, sådan som Markedsføringsloven foreskriver.

Kent Petersen følte sig provokeret af mailen, der lægger op til at udnytte svage forbrugeres kortsigtede økonomiske tidshorisont og manglende økonomiske indsigt.

"Det er fuldstændig uacceptabelt, at låneudbydere sender sådanne mails ud til folk, hvor det ikke fremgår, hvad det reelt koster at tage disse lån. De kan være medvirkende til, at mange mennesker ender i en håbløs gældsfælde", siger Kent Petersen.

Han reagerede på e-mailen ved at kontakte Forbrugerombudsmanden. Efter at have undersøgt sagen nærmere rejste Forbrugerombudsmanden en sag om ulovlig markedsføring mod LånLet. Retten på Frederiksberg behandlede sagen torsdag den 5. april, hvor Kent Petersen var indkaldt som vidne.

Retten på Frederiksberg idømte LånLet en bøde på 10.000 kroner for at have overtrådt markedsføringslovens oplysningskrav i den pågældende mail til Kent Petersen. I dommen fastslås det, at den pågældende mail må anses som markedsføring, og at mailen ikke indeholder de pris- og kreditoplysninger, som skal gives efter markedsføringsloven.

Pligt til at yde kunderne rådgivning

Finansforbundet er tilfreds med dommen og appellerer til, at udbyderne af lån bliver omfattet af de samme regler.

"Som det er nu, er kviklånsfirmaer ikke forpligtet til at yde kunderne rådgivning på samme måde, som pengeinstitutterne gør. Selv om der sker en form for overfladisk kreditvurdering, så er der ingen rådgiver, der gennemgår ens samlede økonomi og vurderer, om man har råd til lånet", påpeger Kent Petersen og appellerer til, at der skal være en 'level playing field' på lånemarkedet for pengeinstitutter og finansieringsselskaber.

En kassekredit i et pengeinstitut har ofte en ÅOP (årlige omkostninger i procent) på omkring 10 procent, men tager du i stedet et kviklån på få tusind kroner kan ÅOP være på over 3.000 procent, og det er helt uholdbart, mener Kent Petersen.