Kunstig intelligens rykker i storbanker

Nordeas chatbot Nova er oppe på at gennemføre 25.000 samtaler om måneden med kunder. Det oplyste Mattias Fras, Head of AI Strategy and Acceleration i Nordea på Finans Danmark og Finansforbundets konference om kunstig intelligens. Og Danske Bank har ved hjælp af adfærdsbiometri forhindret netsvindel for mere end 15 millioner kroner.

17. dec. 2018
2 min

​Kunstig intelligens er et af de hotteste temaer i sektoren, fordi man kan anvende kunstig intelligens til at læse, se og lytte, til at genkende mønstre, til at tilpasse og integrere, tage beslutninger og til at forudse fremtiden.

På Finans Danmark og Finansforbundets fælles konference om kunstig intelligens onsdag den 12. december løftede Mattias Fras, Head of AI Strategy and Acceleration i Nordea, og Thomas Frandsen Røjkjær, Development Director i Danske Bank sløret for, hvordan man i dag anvender kunstig intelligens i de to storbanker.

Mattias Fras fortalte, at Nordea i dag anvender omkring 300 robotter, som tilsammen løser omkring 400.000 opgaver per måned. Den nordiske storbank har arbejdet med kunstig intelligens siden 2015, og et af de største projekter hidtil har været udviklingen af chatbotten Nova.

"Hun kan svare på 2.500 spørgsmål af forskellig type, og lige nu gennemfører hun 25.000 samtaler om måneden", sagde Mattias Fras.

Kunstig intelligens blev etableret som en selvstændig enhed i Nordea for cirka halvandet år siden, og bankens visioner på området er store.
"Vores plan for 2018 er, at næsten 1.000 stillinger vil blive erstattet af robotter og kunstig intelligens", sagde CEO Casper Von Koskull på bankens generalforsamling i Stockholm i foråret.

Mattias Fras berørte også kunstig intelligens indflydelse på de eksisterende job med henvisning til internationale studier.

"60 procent af alle eksisterende job indeholder mindst 30 procents aktiviteter, der kan automatiseres. Men der er flere job, der vil blive forandret end udryddet. Kun fem procent af de eksisterende job er i overhængende fare for helt at forsvinde", sagde han.

Succesfuld brug af adfærdsbiometri

Danske Bank har ikke en særlig kunstig intelligens-afdeling som Nordea, men i IT-afdelingen bruger man kunstig intelligens i en række projekter. Thomas Frandsen Røjkjær, Development Director, fortalte konference-deltagerne, at man blandt andet arbejder med adfærdsbiometri – som for eksempel handler om, hvordan du som bruger trykker på tasterne på dit tastatur til computeren eller telefonen.

"Vores brug af adfærdsbiometri, som bygger på anvendelsen af kunstig intelligens, har forhindret netsvindel for 15-20 millioner kroner", sagde Thomas Frandsen Røjkjær.

Udviklingsdirektøren ønskede ikke at oplyse, hvad udviklingen af softwaren har kostet banken, men beløbet er væsentligt mindre end 15 millioner kroner, uddybede han.

I sit oplæg kom Thomas Frandsen Røjkjær også ind på chatbots, og de udfordringer der er med at lære de talende robotter de forskellige måder, spørgsmål bliver stillet på, så man som bruger kan få en meningsfuld samtale med svar på sine spørgsmål.

"Capital One, der er USA's 10. største bank er en af dem, der er kommet langt med udviklingen af velfungerende chatbots. Ellers findes der jo næsten flere apps, der giver gode råd til, hvordan man stiller spørgsmål til chatbots, end egentlige chatbot-apps", lød det fra Thomas Frandsen Røjkjær.