København hitter som grønt finanscentrum

København ryger helt til tops i ”The Global Green Finance Index” sammen med Luxembourg og London. Det nye indeks er lavet af NGO'en Finance Watch i samarbejde med den kommercielle tænketank Z/Yen.

19. mar. 2018

​Det er som bekendt blevet et konkurrenceparameter, også for finansielle institutioner, at ride med på den grønne bølge.

Men hvornår er finansprodukter reelt grønne eller bare greenwash, altså 'grønvask' hvor kulsorte investeringer markedsføres som miljøvenlige?

Det forsøges der nu at rådes bod på med "det første perceptions-baserede indeks over verdens grønne finansielle centre", fortæller seniorrådgiver i Finance Watch Greg Ford, en af hovedarkitekterne bag det nye indeks, til Nyhedsbrevet Finans.

Indekset er finansverdenens grønne svar på NGO'en Transparency Internationals globale korruptionsindeks, hvor man årligt spørger forretningsfolk, hvilke lande de opfatter som verdens mest korrupte.

København vinder på omdømme

I "The Global Green Finance Index' har 337 branchefolk svaret på i hvilke af verdens finansielle centre de mener, at udbuddet af grønne finansielle produkter er størst og af bedst kvalitet. Eksempelvis udvalget af reelt grønne obligationer eller reelt grønne virksomheder på børsen.

"Konklusionerne er baseret på hvad professionelle med baggrund i grøn finans mener om de forskellige finansielle centre, de kender. For at udarbejde ranglisten bruger vi en statistisk model til at udfylde de tomme huller", forklarer Greg Ford.

Ser man alene på udbuddet af grønne finansielle produkter kommer København ind på en tredjeplads, kun overgået af London og Luxembourg - men korrigerer man for Københavns ekstremt gode ry hos survey-deltagerne, ryger den danske hovedstad helt til tops.

"Folk har haft tendens til at rangere København højere end den statistiske model, og forskellen var større for København end for de andre centre. Denne 'omdømme-fordel' er god branding og betyder også at byen har et image at leve op til!" konkluderer Greg Ford.

Moskva i bunden

I indeksets top 10 ligger udover de nævnte finansielle centre også Stockholm, Hamborg og San Francisco, samt - måske mere overraskende - smogramte kinesiske storbyer som Shenzhen, Beijing og Shanghai. I bunden af indekset finder man Moskva, der scorer lavest på stort set alle målte parametre.

Akkurat som Transparency Internationals korruptionsindeks skal "The Global Green Finance Index" opdateres jævnligt, faktisk hvert halve år. Det skal ske ved løbende at få så mange branchefolk som muligt til at svare på surveyen.

Finance Watch opfordrer derfor også danske branchefolk med baggrund i grøn finans, der har kendskab til flere finansielle centre, til at udfylde surveyen der er tilgængelig på hjmmesiden her.

"For at undgå bias frasorterer vi dog svar om folks egen by", understreger Greg Ford med et smil.

NGO'en Finance Watch er stiftet af over 50 medlemsorganisationer, herunder NFU (Nordic Financial Unions), som Finansforbundet er en del af.

NGO'en Finance WatNordic Financial Union, som Finansforbundet er del af.

Nordic Financial Union, som Finansforbundet er del af.