Indiske iværksættere rykker til København

Santosh Khumar og Manas Behera har rykket deres fintechvirksomhed fra Mumbai i Indien til Copenhagen FinTech Lab for at videreudvikle deres betalingsløsning med ansigtsgenkendelse. PayTack, der har en svensk medindehaver, vil gøre ansigtet til fremtidens tegnebog og søger samarbejde med nordiske banker og betalingsaktører.

5. nov. 2018

​Blandt de 170 lejere i Copenhagen FinTech Lab på Applebys Plads i København, som tæller over 20 forskellige nationaliteter, er to nytilkomne indere, som har store visioner om at ændre danskernes måde at gennemføre betalinger på.

"Vi har udviklet en løsning, hvor ansigtsgenkendelse reelt fungerer som din tegnebog, så du kan gennemføre din betaling alene ved at vise dit ansigt og ikke skal bruge Nem-ID, betalingskort eller kontanter. Det giver en langt større målgruppe, end eksempelvis MobilePay har i dag", fortæller Santosh Khumar, CEO og stifter af Innodea i Mumbai i Indien.

For nylig oprettede han med sin svenske kompagnon Fredrik Jonsson-Larsson fra Malmö søsterselskabet PayTack og rykkede ind i Copenhagen FinTech Lab sammen med softwareingeniør Manas Behera og yderligere et par udviklere.

Inviteret af Copenhagen FinTech

PayTack er et af de tre udenlandske fintech startups, som Copenhagen FinTech dette efterår har inviteret til at slå sig ned i Lab'et i en tre måneders periode i det såkaldte Nordic Fast Track Program, som organisationen har oprettet med økonomisk støtte fra Industriens Fond.

"Vi tilbyder de udenlandske startups gratis kontor i en tre måneders periode, hvor de får mulighed for at blive forbundet til de andre startups i Copenhagen Fintech Lab og møde mentorer, investorer, advokater og lære at forstå dansk kultur", siger Simon Schou, CTO i Copenhagen FinTech.

"De udenlandske startups er på et stadie, hvor de har en prototype klar, som de vil prøve af i en danske eller nordisk sammenhæng, og de er ikke dér i deres udvikling hvor de bare vil sælge deres produkt på et nyt marked", fortsætter han.

Copenhagen FinTech håber, at de udenlandske fintechfirmaer efter de tre måneder har lyst til at blive i København og udvikle deres produkter og virksomhed yderligere.

"Vi har tre udviklere her i København og yderligere fem i Mumbai, og derudover er vi to forretningsudviklere, der er i gang med at mødes med investorer og mulige partnere", siger Santosh Khumar.

PayTack har ifølge dem selv ingen direkte konkurrenter i Danmark og Sverige, som anvender ansigtsgenkendelse ved betalinger. Derfor håber man potentielt at kunne indgå partnerskab med banker eller betalingsaktører som eksempelvis MobilePay og Nets.