Hun vil trække flere kvinder ind i finans

23-årige Emma Bitz er efter en kort karriere i Nordea Markets sprunget ud som iværksætter og har stiftet foreningen Female Invest, der skal gøre flere kvinder interesserede i investering.

22. okt. 2018

​"Generelt agerer kvinder og mænd ikke på samme måde i ansættelsesprocessen. Hvor kvinder ofte har en tendens til at tro mindre på sig selv og sine egne evner, så besidder mænd i mange henseender en anden form for selvtillid", siger Emma Bitz, 23-årig bachelor i International Business and Politics fra Copenhagen Business School og tidligere ansat i Nordea Markets.

I februar 2017 stiftede hun og et par medstuderende Female Invest, som har til formål at få flere kvinder til at involvere sig i den finansielle verden og hjælpe dem med at navigere i investeringsjunglen.

"Jeg har altid haft en nysgerrighed efter at lære mere om det at investere, men manglede et forum hvor det var muligt at stille de mest basale spørgsmål. Eftersom hverken min familie eller omgangskreds beskæftige sig med investering, kom jeg på idéen om at skabe et forum, hvor vi kan tage investering ned på et niveau, hvor alle kan være med", siger Emma Bitz.

Female Invest tiltaler alle grupper

Gennem events, workshops og virksomhedsbesøg vil Emma Bitz og de øvrige kvinder bag foreningen – Laura Hardahl, Caroline Stasig og Anna-Sophie Hartvigsen – introducere flere kvinder for de finansielle markeder og forskellige investeringsstrategier. Foreningen målretter sig investeringslystne kvinder på tværs af niveauer og aldersgrupper.

"Female Invest favner bredt, hvilket er rigtig dejligt. Vi møder både studerende, førstegangsmødre og ældre kvinder ti år før deres pension, der alle vil lære, hvordan de kan få mest ud af deres penge", siger Emma Bitz og tilføjer:

"Mænd er selvfølgelig også velkomne til at at deltage i vores events, men vi ser typisk, at der opstår en anden form for dialog, når der er overvægt af kvinder. Vi møder ofte folk, som tror, at Female Invest har en politisk agenda, det er jeg dog nødt til at afvise".

I det halvandet år foreningen har eksisteret, har mere end 2.500 været igennem deres månedlige aktieskole events. På Facebook, hvor al kommunikation foregår, har Female Invest 3.750 følgere. Foreningen har fem ud af fem stjerner, og størstedelen af foreningens 20 begivenheder har været udsolgt.

Medforfatter til investeringsbog

Kort efter Female Invests lancering blev stifterne kontaktet af et nystartet forlag om at skrive en inverstingsbog for nybegyndere. Det seneste år er for stifterne derfor blandt andet gået med at skrive investeringsbogen, "Klar – Parat – Investér - Håndbog til begyndere", der skal klæde endnu flere nye investorer på til deres første investering. Bogen er skrevet ud fra en overbevisning om, at alle kan lære at investere deres penge.

"Investering behøver nemlig ikke at være svært, og det behøver ikke at være forbeholdt de få. Vi har samlet alle vores erfaring og skrevet den bog, vi selv kunne have haft brug for, da vi startede", siger Emma Bitz.

Udgivelsen af bogen blev fejret ved et eksklusivt event den 11. oktober hos Finansforbundet i København, der har en sponsorataftale med Female Invest. Her var Danmarks mest anerkendte daytrader, Tom Hougaard, inviteret til at holde et oplæg. Han har også bidraget med forord til bogen.

"Uden Finansforbundet havde det ikke været muligt at få plads til alle de kvinder, som har været gennem vores events, så vi er utrolig glade for vores samarbejde. Det har været oplagt at arbejde sammen helt fra start, da vi har det samme mål om, at få flere kvinder ind i finansbranchen. Helt generelt supplerer vi hinanden godt", siger Emma Bitz.

Blod på tanden

I livet som iværksætter har Emma Bitz ikke meget fritid. Udover at skrive bogen færdig og det generelle arbejde med Female Invest, har hun med sin kæreste, Simon Gundersen, stiftet Casefair. Casefair er er en digital case-baseret jobportal, der skal matche virksomheder med relevante jobkandidater gennem løsning af cases. På casefair.dk består et typisk jobopslag således af en case, som kandidaten skal løse, for at kunne søge jobbet.

"I mit arbejde med Female Invest blev jeg hurtig opmærksom på, at det ikke kun handler om at bygge bro og nedbryde bias mellem unge kvinder og den finansielle sektor. Det samme gør sig gældende for en bred vifte af nyuddannede og det generelle arbejdsmarked. Jeg ønsker at være med til at skabe en ny måde hvorpå kandidater og virksomheder vurderer hinanden, så kvalificeret arbejdskraft ikke går tabt", siger Emma Bitz og fortsætter:

"Succesen med Female Invest har givet mig det ekstra skub og blod på tanden jeg havde behov for til at føre Casefair ud i livet - men det er ikke kun en dans på roser at være selvstændig. Især Casefair kører på døgndrift i mit hovede og fylder en stor del af mit og Simons forhold. Alle vores vågne timer går med at gøre Casefair klar til lancering, hvilket selvfølgelig går ud over den tid vi har med venner og familie".