Fyringssæson i bankerne

Spar Nord, Danske Andelskasser Bank og Nordea afskedigede i januar til sammen 64 medarbejdere og nedlagde i alt 126 stillinger. Ole Skov, formand for Spar Nord Kreds, finder Spar Nords beslutning om at afskedige 22 medarbejdere vanskelig at forstå.

12. feb. 2018

​Spar Nords bundlinje steg i 2017 18 procent til knap 1. milliard kroner, men den fremgang nåede 22 medarbejdere ikke at glæde sig over. Den 30. januar – ni dage før årsregnskabet blev offentliggjort – blev de nemlig præsenteret for en fyreseddel.

I alt nedlægger Spar Nord 75 stillinger i den kommende tid – hovedparten sker ved naturlig afgang og ved nedlæggelse af ubesatte stillinger – som begrundes i bankens forhold og hensynet til den fremadrettede økonomi.

Ole Skov, formand for Spar Nord Kreds - en virksomhedskreds i Finansforbundet, ærgrer sig over de store nedskæringer.

"En spareøvelse, som koster 75 stillinger, er problematisk og grundlæggende vanskelig at forstå. Ikke mindst i lyset af det resultat, banken præsenterer ved samme lejlighed, med en bundlinje, der stiger 18 procent. Det resultat er jo skabt af den medarbejderstab, som man nu skærer i", siger Ole Skov.

Han understreger dog, at der har været en rimelig fornuftig dialog med banken omkring processen, og glæder sig over, at antallet af direkte afskedigelser begrænses i så stort omfang som muligt.

17 fyringer i Danske Andelskasser Bank

Trods sorte tal på bundlinjen valgte Danske Andelskassers Bank også at skille sig af med medarbejdere før januar måned gik på hæld. 17 modtog en fyreseddel og yderligere ni indgik en frivillig fratrædelsesaftale med banken, oplyser tillidsmand Mogens Arnth Nielsen.

"Det var en trist oplevelse for de berørte medarbejdere og også for os tilbageværende, og det kom bag på mange, netop fordi banken nu er inde i en bedre periode end tidligere", siger Mogens Arnth Nielsen til Nyhedsbrevet Finans.

Afskedigelserne begrundes med, at tre filialer lukkes – Augustenborg indlemmes i filialen i Sønderborg, Bramming opsluges af Ribe og filialen i Hammershøj bliver en del af Viborg-filialen. Desuden slankes bankens kommunikations- og marketingsafdeling. Siden slutningen af 2011 er medarbejdertallet i Danske Andelskassers Bank reduceret fra 550 til 315.

Nordea, som i oktober 2017 varslede afskedigelse af omkring 6.000 medarbejdere i koncernen, har også taget afsked med danske medarbejdere i årets første måned. Ifølge Finansforbundets oplysninger har 25 medarbejdere modtaget en fyreseddel.