Født som international

Du bliver nødt til at tænke internationalt, hvis du vil tænke stort. Det mener Cardlays stifter og CEO, Jørgen Christian Juul. Fintechvirksomheden, der er vokset fra 0 til 31 ansatte de seneste to år, er med en større millioninvestering i ryggen klar til at udvide forretningen til seks europæiske lande og øge antallet af arbejdspladser.

14. jan. 2018

For knap to år siden blev fintechvirksomheden Cardlay født. Siden er det gået stærkt, og Cardlay er vokset fra 0 til 31 medarbejdere. Et større millionbeløb fra både SEED Capital og SEB Venture Capital har sikret, at virksomheden nu er nået de 50 millioner i investeringer, og at de er klar til at indtage markedet i Norden og andre dele af Europa med deres produkt. Cardlays stifter og CEO, Jørgen Christian Juul, er glad for det nye skud investeringer, og han ser især Cardlays forretningsmodel som grund til, at investeringerne nu begynder at vælte ind.

"Vi har udviklet en konkret software, som vi har bevist fungerer. Vi har fået gode tilbagemeldinger på softwaren, og nu kan fondene se, at der er et produkt, der er klar til at udvikle markedet. Derudover har vi nogle konkrete kontrakter på plads, hvor vi bare står og skal bruge funding for at kapitalisere og føre dem ud i livet", siger Jørgen Christian Juul.

Cardlays produkt er en app og tilhørende onlineplatform, der gør det lettere for store og mellemstore virksomheder at holde styr på deres omkostninger. Virksomheden kan gennem en administration udstede et fysisk kort til medarbejderen, der downloader en app, der er skræddersyet til den enkelte medarbejders behov. Det gør det blandt andet lettere at indberette udgifter, da transaktionerne automatisk bliver registreret i appen, og dermed fjernes behovet for fysiske kvitteringer.

Tænk stort – tænk internationalt

Det er virksomhed nummer 14, som iværksætteren Jørgen Christian Juul har været med til at starte op. Flere af virksomhederne har omhandlet software, og hvis der er noget, han har lært gennem tiden, så er det, at det er vigtigt at tænke internationalt fra starten af, når det netop omhandler techvirksomheder.

"Vi tænkte internationalt, den dag vi stiftede selskabet. Danmark er et fantastisk land til at udvikle og til at afprøve, men hvis du skal tilbyde noget tech og leve af tilbagevendende indtægter, så er Danmark lille. Derfor skal du lave noget, der er skalerbart, og du bliver nødt til at kigge uden for Danmark med det samme, for ellers kan du simpelthen ikke hente investeringen hjem. Blev vi bare i Danmark og udviklede i forhold til det, så ville det tage 30 år", siger Jørgen Christian Juul og tilføjer:

"Hvis du skal tænke stort, bliver du nødt til at tænke internationalt".

Det er også udlandet, som Cardlay satser stort på med de nye millioninvesteringer. Helt konkret regner Jørgen Christian Juul med, at Cardlays produkt kan tilbydes virksomheder i Norden samt Italien og Schweiz i løbet af 2018.

"En del af investeringerne er allerede øremærket til, at vi kan føre vores nuværende kontrakter ud i livet og dermed launche på fire markeder i løbet af første kvartal. Derudover er vi i forhandlinger med fire internationale partnere, hvor vi vil udvælge to, så vi i 2018 ender med at være ude på seks internationale markeder", siger Jørgen Christian Juul.

Køber sig til ekspertisen

En stor del af succesen for enhver virksomhed skyldes de rette ansatte. Det har Jørgen Christian Juul lært gennem sit iværksættereventyr. Selv har han godt styr på, hvordan den rigtige forretningsmodel skrues sammen, men han har efterhånden startet virksomheder i mange forskellige brancher, så derfor er det nødvendigt at "købe" sig til ekspertisen på det område, den pågældende virksomhed befinder sig inden for. Det har også været tilfældet med Cardlay. Men han lægger ikke skjul på, at hvis direktøren for en virksomhed først er kendt for at være god til sit arbejde, så kan det gøre opstartsfasen lettere.

"Når du har startet virksomhed før, så kigger fondene på, om personen i spidsen for et selskab har gjort det godt tidligere. Kan personen i spidsen for en virksomhed, der nu har 31 ansatte, men som har over 100 mennesker til stede på seks markeder om to år, klare mosten? Har du gjort det før, så får du ligesom et hak på CV'et, og så har du bare en bedre mulighed. Så den lukrerer man selvfølgelig på", siger Jørgen Christian Juul.

Når han nævner 100 ansatte om to år, er det ikke bare et eksempel. De sidste to år er Cardlay nemlig vokset fra 0 til 31 ansatte, og det tal forventer han kun stiger, når de går i gang med at realisere de nuværende kontrakter og skalerer virksomheden ud på de seks internationale markeder i løbet af 2018.

Fakta om Cardlay

Fintechvirksomheden blev stiftet 1. februar 2016. Den råder over 31 ansatte i alt. 9 i København, 13 i Odense og 9 i Beograd.

Medarbejderne i København holder til i Copenhagen FinTech Lab.

Cardlay tilbyder en app og en onlineplatform, der gør det lettere for store og mellemstore virksomheder at holde styr på deres omkostninger.