Fintech-startup har vind i sejlene

Brickshare vil via aktiebaseret crowdfunding gøre det muligt for alle at investere i fast ejendom. I januar modtog firmaet en investering på 10 millioner kroner fra SEED Capital og PreSeed Ventures.

5. feb. 2018

​Fintech-virksomheden Brickshare, der blev etableret i forbindelse med en start up-weekend i Finansforbundet i 2016, vil åbne ejendomsmarkedet op for alle. Konceptet er, at man som privat investor kan investere i fast ejendom, hvilket tidligere har været forbeholdt professionelle investorer med en større formue på kontoen.

Som investor kan man investere helt ned til 10.000 kroner i boligmarkedet, og man modtager udbytte 12 gange årligt fra huslejeindtægter, der kommer fra udlejning af den investerede lejlighed. Brickshare råder i dag over seks ejerlejligheder med en samlet værdi på 19 millioner kroner, og virksomheden har mere end 1.300 aktive brugere på platformen.

"Brickshare er et vigtigt produkt, fordi vi giver alle mennesker adgang til at investere i fast ejendom. Vi er grundlæggende inspireret af andelsbevægelsen, og vores ønske er at tilbyde de mange noget, der før var forbeholdt de få", siger adm. direktør i Brickshare Junaid Ahmad.

Med en kapitalindsprøjtning på 10 millioner kroner fra blandt andre Danmarks største venturekapitalfond SEED Capital og innovationsmiljøet PreSeed Ventures kan Brickshare nu styrke produktet.

På sigt er Brickshares vision at bygge en likvid børs for fast ejendom, hvor boligejere kan sælge hele eller en andel af deres bolig, hvorefter de har muligheden for at leje sig ind i selvsamme bolig.

"I fremtiden kan det blive meget billigere at købe og bo i sin bolig, fordi Brickshare kan bidrage til at skabe et boligmarked uden et hav af mellemmænd", siger Junaid Ahmad.

Vil ekspandere internationalt

Med de 10 millioner kroner i ryggen og over 200 investorer, som allerede er en del af platformen, kan Brickshare potentielt opbygge en milliardvirksomhed i Danmark alene.

Men Junaid Ahmads vision er større – Brickshare skal være en global spiller på markedet for crowfundet ejendomsinvestering.

"Nu kigger vi mod markeder som Tyskland og Frankrig. Selvom vi kunne tjene masser af penge i Danmark, vil vi gerne være en global spiller på markedet for denne type ejendomsinvesteringer", afslutter han.