Finansforbundet støtter ikke fusion mellem FTF og LO

Forbundsformand Kent Petersen hilser den ekstraordinære kongres i FTF den 13. april velkommen men understreger, at Finansforbundet ikke ønsker at støtte af en eventuel fusion mellem FTF og LO. Den 13. marts holder Finansforbundet ekstraordinært repræsentantskabsmøde om sagen.

12. feb. 2018
1 min

​Både hovedbestyrelsen i LO og forretningsudvalget i FTF besluttede fredag den 9. februar at indkalde til ekstraordinære kongresser i Odense den 13. april, hvor de delegerede i de to hovedorganisationer separat skal stemme for en fusion. Og hvis der er 2/3 flertal for det, vil der samme eftermiddag være stiftende generalforsamling i den nye hovedorganisation.

Finansforbundets formand Kent Petersen hilser den ekstraordinære kongres i FTF velkommen men lægger ikke skjul på, at han har svært ved at se forbundet støtte op om den nye hovedorganisation.

"Der er flere årsager til, at vi umiddelbart ikke ser den fusion, der tegner sig, som en løsning, vi kan bakke op om. Det handler naturligvis i sidste ende om, at vores medlemmer skal kunne se sig selv i en ny hovedorganisation. Vi er skeptiske i forhold til det uddannelsespolitiske fokus, som ikke ser ud til at favne tilstrækkeligt bredt, og vi er også bekymrede for, om den nye FTF- LO organisation reelt vil forholde sig partipolitisk neutral, hvilket er vigtigt for os. Nu skal vores repræsentantskab i første omgang tage stilling til situationen, og så skal planerne behandles på de kongresser, der er planlagt, og det er naturligvis kun godt, at beslutningen og debatten lægges ud i de demokratiske organer i de forskellige organisationer", siger Kent Petersen til Nyhedsbrevet Finans.

Finansforbundet er ikke det eneste fagforbund under FTF, som er skeptisk over for en ny hovedorganisation. En række andre forbund – blandt andre Prosa, Ergoterapeutforeningen og Forsikringsforbundet – har også givet udtryk for, at en FTF-LO fusion ikke er deres kop the.

Tirsdag den 13. marts holder Finansforbundet et ekstraordinært repræsentantskabsmøde for at drøfte situationen og give forbundets delegerede til den ekstraordinære FTF-kongres et endeligt mandat. Desuden forbereder forbundet et eventuelt ekstraordinært landsmøde den 6. juni.