Finansforbundet hilser Teknologipagten velkommen

Teknologipagten har til formål at sikre, at flere danskere uddanner sig og arbejder inden for digitale og tekniske fag. Formand for Finansforbundet Kent Petersen ser positivt på tiltaget og de samarbejdsperspektiver, der ligger deri.

23. apr. 2018
1 min

​"Jeg glæder mig over, at regeringen nu gør alvor af Teknologipagten, for der er brug for at tage bredere fat på de teknologi- og it-relaterede kompetenceudfordringer, vi står over for. Det er nødvendigt både i forhold til uddannelsestilbuddene til de unge og kommende generationer, men også i forhold til videre- og efteruddannelsen af de medarbejdere, der allerede er på arbejdsmarkedet. Vi skal simpelthen bare blive langt bedre til at anvende de teknologiske muligheder til at løse centrale samfundsudfordringer", siger formand for Finansforbundet Kent Petersen.

Forbundet oplever stor efterspørgsel på bedre forståelse for og indsigt i nye teknologier på det finansielle område, ligesom digital dannelse og forståelse for design og data vil være efterspurgte kompetencer i fremtiden. Men der er samtidig også stor efterspørgsel på at kunne arbejde tværfagligt og med agile udviklingsmetoder, påpeger formand Kent Petersen, der glæder sig over samarbejdsmulighederne i tiltaget.

"For Finansforbundet er det vigtigt, at vi i også høj grad husker de digitale og teknologiske kompetencer i kombination med færdigheder som kreativ problemløsning, menneskelig interaktion og i vores tilfælde den grundfaglighed, der ligger i hele det finansielle område. Vi ser frem til at arbejde videre med og bidrage positivt til Teknologipagten, og vi glæder os til at gå i konstruktiv dialog med både virksomheder og uddannelsesudbydere, så vi sammen kan opfylde målsætningerne."

Til at stå i spidsen for pagten, har regeringen nedsat TeknologipagtRådet med André Rogaczewski, CEO i Netcompany, for bordenden. Rådet består af 13 medlemmer i alt. Formelt starter Teknologipagten op ved et arrangement i Experimentarium tirsdag den.24. april.