Finansforbundet går i tænkeboks efter LO-FTF-fusion

Finansforbundet overvejer i øjeblikket sin fremtidige plads i fagbevægelsen efter FTF og LO på to ekstraordinære kongresser fredag sagde ja til at indgå i en fælles hovedorganisation. Beslutningen har skabt røre blandt Finansforbundets medlemmer, som har svært ved at se sig selv i den nye organisation.

15. apr. 2018

​Finansforbundet overvejer i øjeblikket sin fremtidige status i den danske fagbevægelse, efter Finansforbundets Hovedorganisation FTF på en stiftende kongres i fredags valgte at indgå i en ny fælles hovedorganisation sammen med LO med virkning fra 1. januar 2019. En organisation, som Finansforbundet stemte imod.

"Vi overvejer i øjeblikket vores situation og er ude at afsøge forskellige muligheder. Vi kigger selvfølgelig nøgternt ind i den nye hovedorganisation og ser, hvilke muligheder der er der, og om der er følgeskab på det i forhold til vores medlemmer. Derudover drøfter vi naturligvis også andre alternativer. For os er det vigtigt at være et sted, hvor vi kan se os selv", siger Kent Petersen, formand for Finansforbundet.

Kent Petersen og Finansforbundet står overfor en stor opgave, som optager medlemmerne. Efter fusionen har flere medlemmer tilkendegivet, at de ikke kan se sig selv i en ny hovedorganisation, og medlemsreaktionerne kommer ikke bag på Kent Petersen.

"Den partipolitiske neutralitet er væsentlig for vores medlemmer, og den er der udbredt skepsis omkring i konturerne af den nye hovedorganisation. Det er heller ingen hemmelighed, at vi igennem forhandlingsprocessen op imod fusionen har haft svært ved at se broen mellem Finansforbundet og identiteten som finansmedarbejder, og så den identitet, som den nye organisation kommer til at indeholde. Så nej, jeg er ikke overrasket over de kritiske reaktioner. Det var jo derfor, at vi valgte at stemme nej til fusionen. Nu har vi en ny situation, hvor fusionen er en realitet, og den skal vi så tage stilling til og finde en fornuftig løsning på", siger Finansforbundets formand.

Kent Petersen skal diskutere Finansforbundets identitet og faglige organisationsfremtid med sit bagland på et ekstraordinært landsmøde den 6. juni. Indtil videre er Finansforbundet stadig medlem af FTF, som indtil den 31. 12. 2018 stadig er en selvstændig hovedorganisation. Herefter opløser FTF og LO formelt sine respektive hovedorganisationer for 1. januar 2019 at indgå i en ny fælles hovedorganisation for 1, 5 millioner lønmodtagere.

Boks: Spænding helt til det sidste

Der var spænding helt til det sidste om fusionen, som de to hovedorganisationer fredag stemte om på to særskilte kongresser. Dog kun på FTF-siden, da fagforbundet 3F, en af de største fusionsskeptikere i LO-familien, dagen før kongressen meddelte, at forbundet alligevel stemte ja til fusionen. Det blev da også et overvældende ja til fusionen blandt LO's 18 medlemsforbund. 389 delegerede stemte ja og kun 10 nej.

Anderledes tæt var det på FTF-kongressen, hvor Finansforbundet og andre af FTF's private medlemsforbund på forhånd havde meldt ud, at de var imod den nye hovedorganisation. Det var imidlertid ikke nok. 28,6 procent nej-stemmer blev det til blandt FTF's 70 medlemsforbund, og fusionen kunne derfor gennemføres med over to-tredjedels flertal, som valgprocessen krævede.

Boks Fakta om den nye hovedorganisation

1. januar 2019 ser den nye fælles hovedorganisation mellem LO og FTF dagens lys. Den nye hovedorganisation kommer til at repræsentere 1,5 millioner medlemmer. LO bringer godt 1 million medlemmer ind i organisationen. Størstedelen af dem er privatansatte. FTF bringer 450.000 medlemmer ind i den nye hovedorganisation, hvoraf størstedelen er offentligt ansatte. Den nye hovedorganisation har endnu ikke fået et navn.