Finansansatte udfordret af deres seksualitet

Finansforbundet vil afdække behovet for at gøre en særlig indsats for medlemmer, der er homo-, bi- eller transseksuelle. ”Vi arbejder for en mangfoldig og rummelig sektor”, siger Finansforbundets næstformand Steen Lund Olsen.

12. nov. 2018
2 min

​Din seksuelle orientering rager i princippet ikke arbejdspladsen. Men omvendt kan det skabe problemer og akavede situationer at føle sig ude af stand til at vedkende sig den del af sit liv åbent overfor kolleger og chefer.

Finansforbundet vil derfor afdække, hvilke udfordringer det kan medføre at være LGBT-person – det vil sige lesbisk, bøsse, biseksuel eller transseksuel – i den finansielle sektor.

Opfordringen til at tage emnet op kommer fra et af medlemmerne, Jørgen Weis, der er leder af Hosting Service i Nordea. Han peger på forskellige grunde til, at det er nødvendigt at italesætte. Blandt andet viser undersøgelser, at der stadig er et fåtal af LGBT'erne, der er helt åbne om deres seksuelle orientering på arbejde.

"Og det gør en forskel, om du kan være det – blandt andet performer du ganske enkelt bedre, når du kan være dig selv. Når du ikke løbende skal bruge energi på at foregive at være noget andet."

Løgn på løgn

Han taler af erfaring, for selv om han har været åben om sin homoseksualitet i mange år, husker han alt for godt, hvor dårligt han havde det med ikke at være det på arbejde, da han var yngre.

Men problematikken er desværre ikke forældet, og han hjælper som leder andre, der står med tilsvarende udfordringer. Han kender også til nutidige eksempler på, at kolleger føler sig nødsaget til at holde deres seksuelle orientering skjult eller lyve om den:

"Jeg har eksempelvis en kollega, der er blev forfremmet til chef for sit område. Det gør det vanskeligere for ham at blive ved at skjule sin seksualitet - men hvornår er det lige, han skal fortælle, at han har løjet indtil nu?"

Vær med til at udvikle

Finansforbundet arbejder for en mangfoldig og rummelig finansiel sektor, og næstformand Steen Lund Olsen har derfor grebet opfordringen og inviterer interesserede medlemmer til et møde.

"Vi vil debattere, hvad vi skal beskæftige os med på området. Nogen har spurgt, hvorfor Finansforbundet ikke er med i den årlige LGBT-festival Pride, og vi kan vende i gruppen, om det har værdi. Der kan også være nogle specifikke udfordringer, vi skal tage op, eksempelvis på trivselsområdet."

Hvis du vil være med til at drøfte og udvikle Finansforbundets initiativer på LGBT-området, eller har du input, så kontakt politisk konsulent Linda Fauerholm på lf@finansforbundet.dk eller tlf. 2142 5725

Mødet afholdes 15. januar kl. 17-19.30 i Finansforbundet, Applebys Plads 5, 1411 København K.