Finansansatte føler sig uden for fællesskabet

Fire ud af ti har i løbet af deres arbejdsliv oplevet ensomhed på jobbet, og aktuelt føler hver 20. sig ensom. Det viser en Epinions-undersøgelse blandt Finansforbundets medlemmer. Arbejdspres og opgaver, der skal løses alene, er blandt de mest almindelige årsager

8. okt. 2018

​Paradoksalt nok er du ikke alene, hvis du har oplevet ensomhed på din arbejdsplads. Det har nemlig et meget stort mindretal, viser Epinions undersøgelse, som knap 1.300 medlemmer af Finansforbundet har deltaget i.

De fleste mener, at ensomhed er et tabubelagt emne, og medlemmerne ved, hvad de taler om - 38 procent har selv taget livtag med følelsen i deres arbejdsliv. Lige her og nu er tallet heldigvis langt lavere, hver 20. føler sig ensomme på arbejde, men det kan være en barsk oplevelse for dem, det rammer:

"Når man sidder i et lokale med tyve mennesker, og de aldrig taler til eller med dig, andet end hvis det er nødvendigt arbejdsmæssigt, så føler man sig en smule ensom.  Man kan vel kalde det voksenmobning," siger et medlem.

For et andet medlem er storrumskontor heller ikke lig med storhygge:

"Mange omkring mig har det hyggeligt med hinanden, uden jeg føler mig som en del af fællesskabet."

Flere andre fortæller om følelsen af at være alene blandt kolleger, og at ingen rigtig gider lytte, når de byder ind, at de bliver ignoreret og talt forbi.

Alene mod målet

Baggrunden for ensomheden kan for den enkelte være alt fra totalt uforståelig til at have helt konkrete grunde, som eksempelvis private problemer og sygdom. Men mange peger på arbejdspres som skurken. At være alene med et projekt og presset på tid isolerer, og det generelle pres på en afdeling kan også gøre kedelige ting ved kulturen:

"Alle er pressede, og derfor har ingen tid til andet end det, de bliver målt på," konstaterer flere. Nogle har oplevet, at der end ikke er tid til at sige godmorgen, og at spise frokost alene i dagligdagen er også kendt af adskillige.

Én fortæller om at komme tilbage fra ferie, uden at en eneste spurgte til den eller kommenterede på det. En anden spekulerede over, om nogen ville bemærke, at der manglede nogen, hvis han blev kørt ned på vej til arbejde.

En fyring kan gøre kollegerne utilpasse og få dem til at trække sig, fortæller en tidligere ansat i Nordea:

"Mange af mine kolleger havde svært ved at tale om det og undgik mig."

Når man skifter job eller kolleger kan ensomhed også have gode vækstbetingelser. I hvert fald fremhæver mange, at de har følt eller føler sig ensomme i deres afdeling i den forbindelse, fx en københavner, der måtte arbejde længe for at komme ind i varmen i den jyske filial.

En anden fortæller om at være den eneste ansatte i en afdeling:

"Det var lidt ensomt, når de andre afdelinger fik fælles fredagsmorgenmad."

A-holdet

Adskillige fortæller i undersøgelsen om at føle sig udelukket af kolleger. Måske fordi man ikke selv er så udadvendt, eller fordi dominerende kolleger ikke bryder sig om én:

"Jeg var ikke en del af fællesskabet, da alfahunnen ikke kunne lide mig."

En anden konstaterer:

"Andre var sammen i grupper og mødtes privat", og en tredje fortæller om A- og B-hold på arbejde. "Er man ikke på A-holdet, er man ikke in."

Den følelse kan fodres af chefen. Enkelte taler om mobning fra den kant, chefens favorisering af enkelte eller grupper angives af flere som medvirkende til at skabe ensomhed. En fortæller, at sociale arrangementer på arbejde ikke værd at deltage i, fordi chefen her bruger anledningen til at fremhæve de allerede succesfulde.

Mellemledere i krydspres

Også mellemledere fortæller om ensomhed og sågar mobning, at føle sig fanget mellem medarbejdere og ledelse, i et såkaldt krydspres:

"Som souschef var jeg af og til i et dilemma i forhold til loyalt at bakke op om ledelses beslutninger, og samtidigt være kollegernes talsmand opad i systemet. Jeg tror, det er et klassisk eksempel."

I hvert fald er der flere ledere, der taler om det samme – et mere atypiske eksempel kommer fra en anden mellemleder:

"Jeg var mellemleder og en kollega fik stillet mit job i udsigt under min barsel. Så der var meget dårlig stemning, da jeg kom retur."

Når en følelse af ensomhed ikke fortager sig, finder mange veje ud af den – for flertallet er det som nævnt noget, de nu ser tilbage på, ikke noget de oplever lige nu.

Problemet kan løse sig selv, eksempelvis ved et chefskifte. Selv om det for nogen skaber ensomhed at skifte job, er det også vejen ud af følelsen for en del. Blandt andet for dette medlem, der følte sig ensom og anderledes på arbejde:

"Alle de gode kolleger sagde op, og jeg selv søgte et andet job i en af bankens andre afdelinger, med gode kolleger og god ledelse. Her er jeg blevet glad og mig selv igen."

Finansansatte om ensomhed

• 38 procent har oplevet ensomhed på arbejde
  • 5 procent oplever ensomhed på arbejde aktuelt
  • 12 procent tror, at kolleger på deres arbejdsplads er ensomme