Erhvervsrådgivere med slagside

Langt flere mænd end kvinder vælger at blive erhvervsrådgivere. Samtidig har sektoren svært ved at skaffe tilstrækkeligt af den type rådgivere, så der er gode karrieremuligheder

17. jan. 2018

​"Jeg bliver udfordret på en ny måde".

Den 31-årige nyslåede erhvervsrådgiver Annalise Offersgaard er meget glad for sit skifte fra privatrådgiver.

"Det har været en stejl læringskurve, men det helt rigtige for mig. Det er spændende at sætte sig ind i forskellige brancher og følge deres cyklus. Erhvervskunder er på en anden måde end privatkunder nødt til at tilpasse sig de ændringer, der sker i samfundet, og det er interessant at følge med i".

Finanssektoren efterspørger flere som Annalise Offersgaard, men har svært ved at finde tilstrækkeligt med erhvervsrådgivere. Især er der ikke så mange kvinder, der føler sig tiltrukket af udsigten til en karriere med fokus på erhvervslivet.

Unge skal vises mulighederne

Blandt de af Finansforbundets medlemmer, der har oplyst, at de er erhvervsrådgivere, er således kun godt en tredjedel kvinder.

Det rimer meget godt overens med den oplevelse, Kristine Midtgaard har. Hun er chefkonsulent hos Finanssektorens Uddannelsescenter, selv tidligere erhvervsrådgiver og underviser kommende erhvervsrådgivere, ligesom hun er meget rundt i forskellige pengeinstitutter.

"Mit bud vil være, at det er et sted mellem tyve og tredive procent af erhvervsrådgiverne, der er kvinder. Den del af sektoren har altid været mandsdomineret, men det er ikke noget, jeg nogensinde selv har oplevet som et problem", siger Kristine Midtgaard.

Hun ser, at unge ofte vælger erhvervsdelen på deres uddannelse fra, fordi de ikke føler, at de kan relatere det til deres hverdag i filialen. Det skal gøres mere tydeligt, at det er en karrierevej med gode karrieremuligheder, spændende udfordringer og gode lønninger, så flere unge vil fatte interesse for den gren af branchen:

"Pengeinstitutterne har allerede svært ved at finde erhvervsrådgivere med de kompetencer, de eftersøger, og det vil blive stadig mere udtalt i de kommende år. Dels på grund af at flere pengeinstitutter ønsker at opgradere i forhold til erhverv, dels fordi der forventeligt er en stor del af de nuværende erhvervsrådgivere, der går på pension i de kommende år".

Valgt til erhverv

Kristine Midtgaard peger på, at det er et fælles ansvar for sektoren at sørge for. at der bliver uddannet flere erhvervsrådgivere:

"Mange pengeinstitutter rekrutterer bredere blandt unge med forskellig baggrund end tidligere, og det er naturligt, at de begynder deres arbejdsliv i privatdelen. Men det er vigtigt også målrettet at finde unge, der kan rekrutteres direkte ind i erhverv", siger chefkonsulenten.

Hun oplever, at der kan være en umiddelbar forskrækkelse i forhold til at håndtere regnskaber blandt nogle privatrådgivere og nye i faget. Men den kan overvindes.

Annalise Offersgaard nærmede sig den nuværende stilling som fuldtids erhvervsrådgiver hos Sydbank i København lidt efter lidt. Hun var således i en periode privatrådgiver med mindre erhvervskunder og brugte det som et springbræt videre – en bevægelse, hun varmt kan anbefale andre.

Hun har et bud på, hvorfor især kvinderne holder sig tilbage:

"Jeg tror, det kan spille ind, at kvinder gerne vil kunne det hele fra begyndelsen. Sådan har jeg det også selv – men man kan jo ikke det hele, når man skifter til noget nyt".