Menu luk

Den usikre bankkunde

Wilke har på baggrund af blandt andet 1.506 webinterviews og 16 dybdeinterviews fundet, afdækket og belyst seks kundearketyper for Finansforbundet og Finanssektorens Uddannelsescenter. Her er en kort beskrivelse af den usikre bankkunde, som udgør 18 procent af befolkningen og som typisk er en kvinde.

15. nov 2018
2 min

​Hun bekymrer sig om fremtiden, og derfor har hun også rigtig svært ved at leve i nuet. For den usikre opfattes samfundet nemlig som værende meget hurtigt omskifteligt.

Når det kommer til økonomi, stoler hun ikke på egne evner. Hun bryder sig ikke om at nørde med sin økonomi – nok mest af alt fordi det gør ondt på hende at beskæftige sig med noget, der ikke fungerer fuldstændig. Den usikre føler nemlig ikke, at hun har råd til at gøre, hvad hun vil. Hun låner meget gerne penge og anser på ingen måde det at låne penge som en konsekvens af dårlig økonomi. Hun har derfor både kviklån, banklån og realkreditlån. Og så interesserer hun sig ikke for at spare op.

Hun er kun kunde i én bank, og selvom det er relativt tilfældigt, at det lige netop blev denne, hun endte i, så er hun fint tilfreds og går ikke med overvejelser om at skifte. Hun kan dog godt føle sig usikker på, om banken mon sikrer hende den billigste pris, eller om det ville være bedre for hende at være et andet sted. Men det er ikke noget, hun gør noget konkret ved.

Alle servicer er vigtige, og derfor er det også vigtigt for hende at have en filial tæt på. Hun gør relativt stort brug af kontakt/rådgivning og møder gerne fysisk op i banken minimum en gang om året. Bankrådgiveren er central, og den usikre bliver kun glad, hvis rådgiveren ringer og tager initiativet til en dialog (allerhelst på telefon). Så kan hun nemlig bære en bekymring mindre på sine skuldre.