Menu luk

Den traditionelle bankkunde

Wilke har på baggrund af blandt andet 1.506 webinterviews og 16 dybdeinterviews fundet, afdækket og belyst seks kundearketyper for Finansforbundet og Finanssektorens Uddannelsescenter. Her er en kort beskrivelse af den traditionelle bankkunde, som udgør 26 procent af befolkningen og som typisk er en kvinde.

15. nov 2018
1 min

​Den traditionelle holder sig til det sikre valg. Det, hun kender. For hende kan samfundet sommetider bevæge sig lidt for stærkt, og så kan hun opleve det som kompliceret og stressende at skulle følge med i alt det nye. I sådanne situationer har hun det bedst med at gøre, som hun altid har gjort. Hun er generelt ret midtsøgende i sin tilgang til livet. Markante holdninger har hun derfor heller ikke mange af.

Den traditionelle kan egentlig sagtens begå sig digitalt, men interesserer sig ikke for det. Af selvbetjenende løsninger bruger hun allermest netbanken. Den tilgås oftest via pc eller iPad og bruges til de gængse småting såsom at tjekke saldoen. Skal der overføres større beløb, betales regninger til udlandet eller oprettes en ny bankkonto, foretrækker hun i højere grad end danskerne i al almindelighed at møde op i filialen.
Man finder hende oftest i én stor bank. Hun er ikke typen, der er kunde i flere banker, og det er relativt tilfældigt, at hun er endt netop dér, hvor hun er. En filial tæt på er meget vigtigt, og det er da også den primære grund til, at hun er tilfreds og ikke går med overvejelser om at skifte sin bank ud.