Menu luk

Den skeptiske bankkunde

Wilke har på baggrund af blandt andet 1.506 webinterviews og 16 dybdeinterviews fundet, afdækket og belyst seks kundearketyper for Finansforbundet og Finanssektorens Uddannelsescenter. Her er en kort beskrivelse af den skeptiske bankkunde, som udgør 17 procent af befolkningen og som typisk er en mand.

15. nov 2018
2 min

​Han vil ikke høre andres mening, for han har oplevelsen af, at han selv ved bedst. Andre kan ikke rigtig give ham gode råd – og da slet ikke hvis de ikke kender ham. Arbejdslivet har han heller ikke den store fidus til – han er den type dansker, der lever mindst for sit arbejde.

Den skeptiske har generelt en usund økonomi og derfor også et lavt økonomisk overskud. Han sparer meget lidt op. Han vil meget hellere bruge pengene på fornøjelser. Til gengæld låner han gerne og mener egentlig ikke, at det at låne penge nødvendigvis er en konsekvens af dårlig økonomi. Den skeptiske er selvsagt skeptisk over for bankerne. Han er overbevist om, at de hverken sikrer kunderne den bedste service, pris eller økonomiske løsning. Han er derfor heller ikke specielt tilfreds med sin egen bank, som han egentlig ikke rigtig kan forklare, hvorfor han har valgt. Han vil hellere klare sig selv, og det er nærmest et succeskriterium for ham, hvis han kan være i så lidt kontakt med banken som muligt. Netbank og mobilbank bruger han jævnligt – her slipper han nemlig for personlig kontakt.

Skeptikeren er overbevist om, at rådgiveren ikke rådgiver til kundens bedste. Men det er absolut heller ikke, fordi skeptikeren og rådgiveren har en tæt relation. Hvis man spørger skeptikeren, så ved han faktisk heller ikke, hvor i landet hans rådgiver fysisk befinder sig. Det er altså ikke af væsentlig betydning for ham.