Den grundige bankkunde

Wilke har på baggrund af blandt andet 1.506 webinterviews og 16 dybdeinterviews fundet, afdækket og belyst seks kundearketyper for Finansforbundet og Finanssektorens Uddannelsescenter. Her er en kort beskrivelse af den grundige bankkunde, som udgør 8 procent af befolkningen og som ofte er en kvinde.

15. nov. 2018

​Den grundige er ret digital, og hun er også altid villig til at prøve nye løsninger af, når hun præsenteres for dem. Hun kender også de fleste fintechløsninger og bruger dem indimellem til at skabe overblik eller overholde budgetmål. Hun er både økonomisk bevidst og interesseret i at opretholde et økonomisk overskud. Hun låner sjældent penge, for ifølge den grundige har man en dårlig økonomi, hvis man bliver nødt til at tage lån.

Hun er den mest risikovillige bankkundetype i Danmark, når det kommer til investeringer. Hun er ellers ikke specielt risikovillig i livet generelt, men her er det noget andet. Hun interesserer sig for økonomi, og hun kan godt lide at nørde. Banken er en samarbejdspartner for hende, og hun forholder sig generelt meget positivt over for banken. Hun stoler på sin rådgiver og føler sig tryg ved, at han nok skal tilbyde hende den bedste service og pris.

Hun er loyal, men kan pludselig skifte. Den grundige har selvfølgelig taget (grundig) stilling til sit valg af bank. Hun undersøgte en masse på nettet og endte hos sin nuværende bank af én simpel årsag: Den tilbød simpelthen den bedste service. Hun har det godt med sit valg og bliver i banken.

Af servicer foretrækker den grundige både filial tæt på, gode selvbetjeningsmuligheder, masser af rådgivning og en god portion proaktivitet. Banken er hendes sparringspartner, og hun vil ikke overlades til sig selv. Jo, hun vil gerne gøre forarbejdet, men så vil hun også have løbende kontakt og bekræftes herefter, så hun føler sig sikker i sine valg.