Den bevidste bankkunde

Wilke har på baggrund af blandt andet 1.506 webinterviews og 16 dybdeinterviews fundet, afdækket og belyst seks kundearketyper for Finansforbundet og Finanssektorens Uddannelsescenter. Her er en kort beskrivelse af den bevidste bankkunde, som udgør 20 procent af befolkningen og som typisk er en mand.

15. nov. 2018

​Den bevidste stoler meget på egne evner. Tidligt har han valgt, at han gerne ville opbygge en god karriere. Og det har han gjort.

Han interesserer sig ikke for de nyeste trends, men tager digitale løsninger til sig, hvis det giver mening for ham. Den bevidste har styr på sin økonomi. Investeringsvillig, men ikke risikovillig, er en sætning, der passer godt på den bevidste.

Han er i højere grad end landsgennemsnittet en type, der tager stilling til sin bank. Eller til sine banker. For den bevidste kan sagtens have sine penge og lån fordelt ud på flere banker. Han kigger ind i, hvilke banker der tilbyder ham de bedste vilkår, og så vælger han derefter. En betingelse, han tillægger særlig stor værdi, er god faglig kemi med rådgiveren.

Den bevidste forventer god sparring og service. Han vil gerne opleve, at han bliver forstået og anerkendt for sin faglige viden, og han vil respekteres for den. Den bevidste er relativt sjældent i filialen, han kan klare rigtig meget selv via netbank. Ellers ringer han til sin rådgiver og tager en samtale over telefonen. For han har egentlig slet ikke noget imod at være i dialog med sin rådgiver – bare ikke over chat, sms eller video. Han kommer typisk ind i banken med en holdning, som han så forventer sparring på fra rådgiverens side. Han vil altså gerne sparre med sin rådgiver, men helst ikke rådgives.