Dataetik skal øverst på dagsordenen

Kunstig intelligens kan alene ud fra vores fotos på sociale medier afgøre vores seksuelle observans og sundhedstilstand. Derfor er det vigtigt at sætte dataetik øverst på dagsordenen, lød det fra Christiane Vejlø, CEO i Elektronista Media på Finans Danmark og Finansforbundets konference om kunstig intelligens.

17. dec. 2018

​Vi befinder os i en tid, hvor teknologien fylder meget, men de fleste mennesker tænker ikke så meget over hvorfor og hvordan.

"I fortiden var teknologi et værktøj. I dag er det vores miljø", sagde Christiane Vejlø, digital trendanalytiker og CEO i Elektronista Media, da hun holdt oplæg på Finans Danmark og Finansforbundets konference om kunstig intelligens onsdag den 12. december i København.

Hun citerede den svenske digitaliseringschef Åsa Zetterberg:"If data is the new oil, dataethics is the new green".

"Kunstig intelligens kan i dag anvendes til at afgøre vores seksuelle observans og sundhedstilstand ud fra de fotos, vi poster af os selv på sociale medier. Og ud fra den musik, vi lytter til på Spotify og lignende tjenester, kan kunstig intelligens afgøre vores politiske tilhørsforhold", sagde Christiane Vejlø i sin argumentation for, at dataetik skal øverst på virksomhedernes dagsorden.

Hun nævnte også, at Kina i dag adfærdsregulerer borgerne med et sindrigt pointsystem, hvor millioner af overvågningskameraer registrerer om, de går over for rødt lys, springer en kø over i supermarkedet eller gør andre negative ting, der udløser minuspoint.

Virksomheder, der sætter dataetik øverst på dagsordenen, vil ifølge Christiane Vejlø hurtigt kunne aflæse effekten på bundlinjen. Hun er overbevist om, at dataetik bliver et konkurrenceparameter, og at det vil styrke virksomhedens relation til kunderne, gøre det nemmere at tiltrække og fastholde talenter og øge investeringerne i virksomheden.

"Etik er at gøre det rigtige, også når ingen ser det", lød det fra Christiane Vejlø, der har været formand for en ekspertgruppe om dataetik, som for nylig afleverede sine anbefalinger til regeringen.

Hvem ansætter først en etisk chef?

Den efterfølgende paneldebat mellem Christiane Vejlø og de to øvrige oplægsholdere – Mattias Fras, Head of AI and Acceleration i Nordea, og Thomas Frandsen Røjkjær, Development Director i Danske Bank – kom hurtigt til at handle mere om dataetik end om udbredelsen af kunstig intelligens.

"Data giver en masse muligheder, og som virksomhed skal man tænke sig godt om, hvordan man bruger dem. Jeg synes, at vi i Danske Bank gør meget ud af at beskytte kundernes data", sagde Thomas Frandsen Røjkjær.

En tilhører fra salen efterlyste et dataetisk kodeks eller en definition på, hvornår man opfører sig ordentligt dataetisk.

"Man kan ikke lave et egentligt kodeks. Vi er konstant i moralske dilemmaer, og når vi diskuterer på et oplyst grundlag, kan vi træffe etisk rigtige beslutninger. Her hjælper lovgivning ikke", sagde Christiane Vejlø og henviste til sagerne, hvor unge optager sexvideoer og deler dem viralt.

"Det nytter ikke at gøre det forbudt ved lov, hvis man ikke også taler med de unge om, at det er moralsk forkert at dele sexvideoer med personer, som ikke selv har indvilget i det", forklarede hun.

Mattias Fras er overbevist om, at etik vil komme til at fylde mere i virksomhederne i fremtiden.

"Jeg kan godt forestille mig, at vi får en Chief Ethic Officer i Nordea inden alt for længe", sagde han.