Dataetik presser sig på

Hvis man som virksomhed ikke forholder sig til de etiske aspekter ved ny teknologi nu, risikerer man at stå med et stort problem om et halvt år. Det mener Christiane Vejlø, digital analytiker og CEO i Elektronista Media, der holder oplæg ved Finans Danmarks og Finansforbundets konference om kunstig intelligens den 12. december.

3. dec. 2018

​Teknologien og mængden af data har udviklet sig eksplosivt i de senere år, hvilket giver erhvervslivet og samfundet uanede muligheder. Derfor er der behov for at fokusere på de dataetiske aspekter, så man sikrer, at de teknologiske fremskridt tjener de fælles mål, vi overordnet sætter os som samfund og borgere, mener Christiane Vejlø, digital analytiker og CEO i Elektronista Media.

For nylig afleverede hun som formand for regeringens ekspertgruppe om dataetik en rapport med en række anbefalinger om dataetik. Onsdag den 12. december er hun aktuel oplægsholder på en konference om kunstig intelligens i finanssektoren, som Finans Danmark og Finansforbundet i fællesskab holder i København.

"Hvis man som virksomhed ikke forholder sig til de etiske aspekter ved ny teknologi nu, risikerer man at stå med et stort problem om et halvt år. GDPR – vores behandling af persondata – er et led i dette. Men man bør også uddanne sine medarbejdere i etisk adfærd om ny teknologi og i det hele taget at have et mindset, hvor dataetik er en del af kulturen", siger Christiane Vejlø.

Ekspertgruppen om dataetik anbefaler blandt andet, at der nedsættes et uafhængigt dataetisk råd, og at virksomhedsledere og medarbejdere afgiver en dataetisk ed på at tage aktiv stilling til og ansvar for dataetiske spørgsmål og dilemmaer. Det dataetiske råd er der politisk flertal for på Christiansborg, og det bakkes også op af Finansforbundet. Se artikel her.

Kunstig intelligens i finanssektoren

På Finansforbundet og Finans Danmarks konference vil Christiane Vejløs oplæg om dataetik komme efter oplæg om anvendelse af kunstig intelligens i finanssektoren af Mattias Fras, Head of AI Strategy and Acceleration i Nordea og Thomas Røjkjær Frandsen, Development Director i Danske Bank.

Kunstig intelligens giver for eksempel mulighed for, at kunderne kan tilbydes en mere personlig rådgivning og hjælp til at styre deres privatøkonomi. Der opstår bedre muligheder for regulatorisk afrapportering og ikke mindst mulighed for at styrke IT-sikkerheden i bankerne. Omvendt opstår der også en række spørgsmål med integrationen af kunstig intelligens i finansielle kerneservices, herunder vedrørende ansvar, ejerskab og misbrug af data.

Konferencen, der finder sted i Finans Danmarks lokaler i Amaliegade 7 onsdag den 12. december kl. 15-18, kan du tilmelde dig her.